Dansk

Middag af Thøger Larsen

28. oktober 2022 af lauhan (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej er der en, der kan hjælpe mig med at finde ud af hvilken slags komposition, der er i digtet middag af Thøger Larsen. Syntes nemlig digtet er lidt svært at forstå og derfor også svært at finde ud af kompositionen. 

Digtet er her: 

Et heftigt Ildstænk mod det haarde Blaa
staar Middagssolen hed i strittende Straalen.
Den tørre Muldbrink1 er saa pulvergraa,
Insekter summer over Agerkaalen.
5 Den stille Dag sig strækker vidt og højt.
Omkring mig Myg og Sommerfugle svirrer.
Fra Luft og Løv der pibler klare Fløjt.
I glarfin2 Dis de fjerne Flader dirrer.
– –
I Søens blanke, afmagtstunge Vand
10 staar Fisken stiv og dum fra Gab til Hale.
Nu slog den Snuden mod den bratte Strand
og nøs og dasked hen i Dybets Dale.
Der ligger den paa Bund i Søen klar,
og fra dens Snude gaar tilvejrs en Boble:
15 den stirrer op mod Overfladens Glar,
hvor Solen gynger som en ildgul Gople.
– –
En Bondepige sidder i en Grøft –
med korte Særkeærmer3, nøgne Arme.
Man ser det øverste af Barmens Kløft –
20 der ligger Draaber, Sol og Kødets Varme. – –
Det er saa varmt og godt ved Muld og Strand.
Det er en Sommerdag i Danmarks Land.

Håber i kan hjælpe. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. oktober 2022 af Stygotius

Digtet giver et indtryk af en stille, sommerhed dag, hvor alt er roligt og fredfyldt. Det opnår man bl.a. ved at langt de fleste verber er  statiske verber mens kun nogle få er dynamiske. Desuden er næsten hele digtet holdt i nutid. -Alt  står stille på en stille dag-   Der sker kort sagt intet som helst.                                                    Middagssolen står hed -  Den tørre Muldbrink er saa pulvergraa - de fjerne Flader dirrer staar Fisken stiv og dum - Der ligger den paa Bund - En Bondepige sidder i en Grøft,  osv. osv. 

De få tilfælde at datid viser med stor virkning at den store ro kan forstyrres og sætter denne i relief.

Digtet begynder med et generelt blik på landskabet. Derpå zoomer man mere og mere ind på scenen.

Først ser man solen og jorden og den stille dag. Så går vi tættere på og ser  myggene. Derpå kommer vi til fisken og så et "close-up" af fiskens snude og dernæst af nogle bobler. Endelig kommer vi til pigens bluseærmer og til sidst til festens clou  .....hendes barm !!                                                                                                                            Til sidst får vi en sammenfatning af det hele:                                                                      "Det er saa varmt og godt ved Muld og Strand. Det er en Sommerdag i Danmarks Land.".  ....Hvad mere  kan man ønske sig af en dansk sommerdag ?  -Fuldkommen fred og ro plus en  dejlig  pige.


Svar #2
29. oktober 2022 af lauhan (Slettet)

Okay. Tusind tak!!!

Kan man så godt sige, at digtet har en lineær komposition? 

Og er dette digt så en afspejlning af det folkelige gennembrud eller realismen?. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. oktober 2022 af Stygotius

-en lineær komposition ??   -Et digt er ikke en novelle  eller en roman med en handlng. Et digt er et øjebliksbillede af en stemning eller en situation. Det følger ikke en linje. (Kun i viser og folkeviser).

Dette har intet at gøre med det  folkelige  gennembrud eller realisme. 


Svar #4
29. oktober 2022 af lauhan (Slettet)

Der findes da lineære kompositioner ift. digte, nemlig at digtet har en fremadskridende udvikling, hvor digtet rent indholdsmæssigt flytter sig fra start til slut.Og da også cirkulær komposition osv.?


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. oktober 2022 af Stygotius

Hvad mener du med  "ift." (= i  forhold til)? Hvilket forhold taler du om?

Det du snakker om, findes i episke (=fortællende) vers. Som jeg har sagt, er det i  viser og folkeviser og andre fortællende digte. 


Svar #6
29. oktober 2022 af lauhan (Slettet)

okay. 

Jeg har i øvrigt et ekstra spørgsmål. Vil du sige der er et lyrisk jeg. Da jeg kun kan finde "mig" i digtet og så ellers en ydre beskrivelse af miljøet omkring bonden. Hvad syntes du? er der et lyrisk jeg?


Svar #7
29. oktober 2022 af lauhan (Slettet)

#5

Hvad mener du med  "ift." (= i  forhold til)? Hvilket forhold taler du om?

Det du snakker om, findes i episke (=fortællende) vers. Som jeg har sagt, er det i  viser og folkeviser og andre fortællende digte. 

mener du der er et lyrisk jeg?


Svar #8
29. oktober 2022 af lauhan (Slettet)

s

#3

-en lineær komposition ??   -Et digt er ikke en novelle  eller en roman med en handlng. Et digt er et øjebliksbillede af en stemning eller en situation. Det følger ikke en linje. (Kun i viser og folkeviser).

Dette har intet at gøre med det  folkelige  gennembrud eller realisme. 

kan du hjælpe med dette? Mange tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. oktober 2022 af Stygotius

Et episk (dvs. fortællende) digt har en fremadskridende handling (så skete der det, og bagefter skete der det osv....). Man kan snarere sammenligne et digt med et fastfrosset billede af en følelse, en situation  eller en stemning. Det er også derfor det yderst sjældent giver mening at tale om f.eks. pathos, ethos og logos i et digt fordi man der ikke argumenterer for noget,   -næsten på samme måde  som musik ikke kan udtrykke tanker men kun følelser.   


Skriv et svar til: Middag af Thøger Larsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.