Fysik

Kernefysik

29. oktober 2022 af kejs - Niveau: B-niveau

Hej, er der nogle der kan hjælpe mig med disse opgaver. Gerne med mellemregninger så jeg kan forstå det bedre. Tak!

Det oplyses, at den radioaktive isotop thorium-232 udsender gammakvanter med en energi pa° 63,8 keV.

a) Bestem ud fra figuren pa° side 31 i denne note halveringstykkelsen for ovensta°ende ?-stra°ling i henholdsvis bly og atmosfærisk luft.

b) Hvor stor en del af stra°lingen vil passere igennem en blyafskærmning pa° 2 mm?

c) Hvor stort et lag atmosfærisk luft skal der til, for at stra°lingen bliver reduceret tilsvarende som under b)? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. oktober 2022 af Christianfslag

Jeg henviser dig til min besvarelse her: Kernefysik spørgsmål - Fysik - Studieportalen.dk.


Svar #2
29. oktober 2022 af kejs

#1

Jeg henviser dig til min besvarelse her: Kernefysik spørgsmål - Fysik - Studieportalen.dk.

Du har jo ikke besvaret noget??


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. oktober 2022 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textup{samt:}\\&&\frac{I}{I_0}=\left ( \frac{1}{2} \right )^{\frac{x}{X_{\frac{1}{2}}} }\\\textup{og}\\&& x=\frac{\ln\left ( \frac{I}{I_0} \right )}{\ln\left ( \frac{1}{2} \right )}\cdot X_{\frac{1}{2}} \end{array}


Skriv et svar til: Kernefysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.