Matematik
Normalfordeling
Jeg har prøvet at lave denne opgave siden i går, og jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal gøre.
Svar #2
07. november 2022 af Amatøren
Hej. Jeg går ud fra at opgaven er med hjælpemidler.
a)
X ~ N(μ,σ),
μ = middelværdien, σ = spredningen
I det her tilfælde er den stokastiske variabel altså normalfordelt med middelværdien μ = 3 og spredningen
σ = 2. Hvis man indsætter de to værdier i forskriften for fordelingsfunktionen for X, så burde man kunne få tegnet en graf:)
______________________________________________________________________________________
b)
Sandsynligheden i et givet interval er lig med arealet under tæthedsfunktionen(kan findes i formelsamlingen). P(0,5≤X≤4) er lig med det bestemte integrale fra 0,5 til 4 integreret over tæthedsfunktionen.
______________________________________________________________________________________
c)
Alt efter hvilket computerprogram du bruger, så burde man kunne bestemme P(X≤k) = 0,6 ved at sætte integralet over tæthedsfunktionen lig med 0,6 og integrere fra k til uendelig. I dette tilfælde kan man reelt set ikke integrere fra k til uendelig, da sandsynligheden er lig med arealet under grafen for tæthedsfunktionen. Jeg ville blot vælge en passende øvre grænse:)
Svar #3
07. november 2022 af Anders521
#0 & #1
Mht. b) Brug en standardisering for sandsynligheder, dvs. P( a ≤ X ≤ b ) = Φ( ( b - μ )/σ ) - Φ( ( a - μ )/σ ), hvor Φ angiver fordelingsfunktionen for normalfordelingen Således fås
P( 0,5 ≤ X ≤ 4 ) = Φ( ( 4 - 3 )/ 2 ) - Φ( ( 0,5 - 3 )/2 ) = Φ( 0,5 ) - Φ( -1,25 ) = (1 - Φ( -0,5 )) - Φ( -1,25 ) = 0,30854 - 0,10565 = 0,20289
Værdierne Φ( -0,5 ) og Φ( -1,25 ) kan bestemmes ved tabelopslag (f.eks. Erlang S).
Mht. c) Da der ikke er tale om en diskret fordeling burde ligningen nok være P( X < k ) = 0,6. Igen ved en standardisering af sandsynligheder, P( X < a) = Φ( (a- μ)/σ), så
P( X < k) = 0,6 ⇔ Φ( (k - 3)/2) = 0,6 ⇔ (k - 3)/2 = Φ-1(0,6) ⇔ k = 2·Φ-1(0,6) + 3
Skriv et svar til: Normalfordeling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.