Fysik

rms-amplituden

25. december 2022 af N00bmaster69 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg skal udlede en formel for rms-amplituden af strømmen I_1 i primærkredsløbet udtrykt med kendte og/eller målte størrelser. Jeg og mine kammerater er meget lost og kunne godt bruge noget hjælp her. 

Vedhæftet er kendte størrelser, samt kredsløbsdiagram. 

Jeg håber at i kan hjælpe, god jul derude!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. december 2022 af Soeffi

#0. Indsætter billede.


Svar #2
26. december 2022 af N00bmaster69

Hvor de kendte størrelser er: U_SG, U_B (den inducerede spænding over spolen i sekundærkredsløbet), R_SG (kildens indbyggede modstand: udgangsimpedans), C (capacitor), R (dæmpningsmodstand). 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. december 2022 af Eksperimentalfysikeren

Hvad er der spurgt om?

En bemærkning om sproget: Der findes ikke noget, der hedder "rms-amplirude". Der er sikker tale om rms-værdien af spændingen. Amplituren er størrelsen af det største udsving. Da der er tale om en sinusformet svingning, er amplituden lig med rms-værdien gange kvadratrod 2.

Når du ved, hvad der spørges om, kan du opstille en række ligninger i komplekse tal:

XC = 1/(2πfC)

XL = 2πfL

Kirchhoffs ligninger, hvor R indsættes som reelt tal, XC som -jXC og XL som jXL.

Så vidt jeg husker behandles M på samme måde som L, dog med spændingen over den ene vikling og strømmen i den anden vikling. Jef kan ikke huske den præcise definition af M.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. december 2022 af MandenMedMangeHatte

Hvis frekvensen af spændingskilden ikke kendes kan spolens og kapacitorens impedans ikke udregnes og strømmen i primærkredsløbet kan ej heller udregnes.

En anden ting: Er det screenshot du har vedhæftet noget som din underviser/professor har udleveret, eller er det noget du har tegnet/skrevet? Jeg er meget nysgerrig.


Svar #5
07. januar 2023 af N00bmaster69

Tak for hjælpen:). Tegningen af kredsløbet var på opgaven jeg fik udleveret og teksten er fra opgaven, som jeg bare har genskrevet og kogt ned. 


Skriv et svar til: rms-amplituden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.