Fysik

Faldskærm

02. januar 2023 af sabrina132 - Niveau: A-niveau

Hej sp

Jeg har brug for hjælp til opgave b). Jeg har prøvet flere gange at løse opgaven, men jeg ved ikke helt  hvordan. Er der nogle af jer kloghoveder, der måske kunne hjælpe. Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. januar 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (1)

Svar #2
02. januar 2023 af ringstedLC

b) Hastigheden bestemmes ved:

\begin{align*} v &= \frac{s}{t}=\frac{9.14\,\textup{m}}{t} \end{align*}

Måske kan tiden bestemmes ved at tælle antal billeder (30 pr. sek.) mellem keglerne. Luftmodstanden:

\begin{align*} F_d &= \tfrac{1}{2}\cdot \rho _\textup{\,luft}\cdot v^2\cdot A_\textup{sk\ae rm}\cdot c_\textup{sk\ae rm} \\ F_d &= \tfrac{1}{2}\cdot \rho _\textup{\,luft}\cdot v^2\cdot 1.02\,\textup{m}^2\cdot 1.1 \end{align*}


Svar #3
04. januar 2023 af sabrina132

#2 

kan det passe, at det er en lineær graf, der bliver lavet, Når man tracker på PASCO Capstone. Hvad skal der være på akserne.


Svar #4
04. januar 2023 af sabrina132

#2

Hej ringstedLC

Vil du ikke forklare mig denne figur, hvis du kan. Jeg har allerede oprettet flere tråde med den, men har ikke rigtig fået svar på mit spørgsmål. Figuren er vedhæftet og den omhandler oliedannelse. Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. januar 2023 af ringstedLC

Hvis der løbes med konstant/gen.-snit fart:

\begin{align*} F_d(v) &= \tfrac{1}{2}\cdot \rho _\textup{luft}\cdot v^2\cdot 1.02\,\textup{m}^2\cdot 1.1 \\ &= \tfrac{1}{2}\cdot \rho _\textup{luft}\cdot \bigl(\textup{gen.-snitsfart}\bigr)^2\cdot 1.02\,\textup{m}^2\cdot 1.1 \\ F_d(v) &= \textup{konstant} \end{align*}

for en (fart, kraft)-graf.

Hvis den første kegle fx står ved start el. tæt på, fås en parabel.


Skriv et svar til: Faldskærm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.