Fysik

Isens smeltevarme

18. januar 2023 af eminem87 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen. Jeg laver en rapport over isens smeltevarme, og jeg er i tvivl om, hvordan man afrunder til betydende cifre, og hvordan man regner den relative afvigelse ud, og så runder resultatet op til betydende cifre.

Min vands masse er 202,9 g 

Min ises masse er 8,2 g

Min start temperatur er 21,2 grader

Min slut temperatur er 18,0 grader

Ville være en stor hjælp, da jeg sidder fast - på forhånd tak. 

Vedhæftet fil: Fysik B udregninger .png

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. januar 2023 af mathon

Vis hvad har du beregnet?


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. januar 2023 af Christianfslag

Når vi afrunder til betydende cifre bruger vi det mindste antal af betydende cifre dine oplysninger har. I dette tilfælde opgøres isens masse med to betydende cifre. Dermed får vi at

L_s=2.6\frac{MJ}{kg}

Den relative afvigelse findes ved

afvigelse=\frac{praktisk}{teoretisk}\cdot 100%


Svar #3
19. januar 2023 af eminem87 (Slettet)

Jeg har vist, hvad jeg har beregnet, du kan finde det der, hvor jeg har linket et billede af mine udregninger :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. januar 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. januar 2023 af ringstedLC

Du mangler lige et "ºC" i øverste linje.

\begin{align*} L_s &= \frac{m_v\cdot c\cdot (T_1-T_2)-m_{sm.-v}\cdot c\cdot (T_2-0)}{m_{sm.-v}} \\ &= \frac{m_v\cdot c\cdot (T_1-T_2)}{m_{sm.-v}}-\frac{m_{sm.v}\cdot c\cdot T_2}{m_{sm.v}} \\ &= c\cdot \left (\frac{m_v}{m_{sm.v}}\cdot (T_1-T_2)-T_2\right ) \\ L_s &= 4182\,\tfrac{\textup{J}}{\textup{kg}\; ^{\circ}C}\cdot \left (\frac{0.2029\,\textup{kg}}{0.0082\,\textup{kg}}\cdot 3.2\,^{\circ}\textup{C}-18\,^{\circ}\textup{C}\right ) =255856.8\,\tfrac{\textup{J}}{\textup{kg}}\;{\color{Red} \neq }\;2.6\,\tfrac{\textup{MJ}}{\textup{kg}} \end{align*}


Svar #6
20. januar 2023 af eminem87 (Slettet)

#5

Du mangler lige et "ºC" i øverste linje.

\begin{align*} L_s &= \frac{m_v\cdot c\cdot (T_1-T_2)-m_{sm.-v}\cdot c\cdot (T_2-0)}{m_{sm.-v}} \\ &= \frac{m_v\cdot c\cdot (T_1-T_2)}{m_{sm.-v}}-\frac{m_{sm.v}\cdot c\cdot T_2}{m_{sm.v}} \\ &= c\cdot \left (\frac{m_v}{m_{sm.v}}\cdot (T_1-T_2)-T_2\right ) \\ L_s &= 4182\,\tfrac{\textup{J}}{\textup{kg}\; ^{\circ}C}\cdot \left (\frac{0.2029\,\textup{kg}}{0.0082\,\textup{kg}}\cdot 3.2\,^{\circ}\textup{C}-18\,^{\circ}\textup{C}\right ) =255856.8\,\tfrac{\textup{J}}{\textup{kg}}\;{\color{Red} \neq }\;2.6\,\tfrac{\textup{MJ}}{\textup{kg}} \end{align*}

Tak ringstedLC. 

Hvad hvis jeg skal regne den relative afvigelse, når isens smeltevarme teori er 334,4 KJ/kg? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. januar 2023 af ringstedLC

En afvigelse er en forskel mellem to størrelser, altså en tredje størrelse. En relativ afvigelse er en forskel i forhold til "noget". Der er altså en relation mellem forskellen og "noget", her den teoretiske smeltevarme:

\begin{align*} afv &= \frac{v\ae rdi_p-v\ae rdi_t}{v\ae rdi_t} \\ afv_% &= \frac{v\ae rdi_p-v\ae rdi_t}{v\ae rdi_t}\cdot 100% \end{align*}

Du får så et negativt forhold og en negativ procentuel afvigelse. Det angiver, at dit forsøg viser en mindre smeltevarme end den teoretiske.


Skriv et svar til: Isens smeltevarme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.