Studievejledning

Droppe ud af 3.g?

18. februar 2023 af Madfs

Hej 
Jeg går på 3.g HTX lige nu, og har ikke et særligt højt snit. Det ligger på 4 lige nu, men hvis jeg tæller standpunkts karakter sammen med eksammen (Det ved jeg ikke om man kan), så ligger det på 4.5 til 4.7 (Og det er bare et estimeret tal over hvad jeg tror jeg kommer til at få til eksammen...)

Jeg har det heller ikke godt med min klasse, og de holder mig ret ude af deres fælleskab. Et eksempel på dette er at de på min blå bog ikke engang har skrevet de rigtige oplysninger, samt at de heller ikke havde mig med på deres studietrøje. (De eneste 3 kamarater jeg snakker med i klassen kan også se hvordan jeg bliver behandlet) Min Teknologi/Matematik lærer har heller ikke været særlig god mod mig,
Jeg har været udsat for mobning i min klasse, og også fået diskriminerende kommentarer fra min Teknologi/matematik lærer, og han har også givet mig uretfærdig karakter i både matematik og Teknologi. (Dette har jeg beviser på fra både lektiecafén og min privatunderviser) Rektor afviste klagen da jeg skulle klage inden for 14 dage efter min karakter var givet sagde han.
Matematik/Teknologilæren gav mig dumpende karakter i matematik B igennem hele perioden jeg havde det. Altså fra 1.g til slutningen af 2.g. Det kunne min privatunderviser slet ikke forstå, så hun skrev en erklæring til mig, jeg kunne vedhæfte hvis jeg ville klage, som jeg gjorde. 
Jeg havde også en anden lærer til Teknologi i 1g og 2g og jeg plejede at få 7 og 4, men da jeg så i 3.g fik ham min matematik lærer til Teknologi istedet for den anden, gav han mig 02.   


Det har gjort mig ked af det. Både at min Matematik/teknologilærer kommer med nedladende kommentare og giver mig uretfærdig karakter og at min klasse holder mig ude af deres fælleskab og snakker med en meget dårlig tone til mig som om at jeg ikke forstår noget. 
Jeg har ikke haft et godt gymnasieforløb, og det har selvfølgelig også haft inflydelse på mine karakter.

Jeg bliver færdig om et halvtår, men jeg har overvejet at droppe ud nu, og tage en HF efter sommeferien i håb om at forbedre mit snit og måske få et bedre forløb, da det nuværende forløb har været en omgang. 

Jeg vil heller ikke have at min vej bliver spærret på grund af mine karakter.  

Jeg vil gerne ind på en filmskole, men det kræver altså noget effaring.
Man skal ikke bruge karakterne til noget hvis man vil ind på en filmskole, man skal bruge effaring som jeg slet ikke har.

Jeg har overvejet at tage en HF-Film om det her og mine overvejelser
Hvad syntes I?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2023 af MandenMedMangeHatte

Det lyder som om gymnasiet slet ikke er noget for dig.

Hvad siger dine forældre?


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. februar 2023 af mariehønen333 (Slettet)

Det lyder godt nok, som om du har haft et træls gymnasieforløb.

Hvis du afslutter din STX, så står du formenlig med et eksamensbevis, som du ikke kan bruge til ret meget.

Hvis du springer fra nu og tager en HF Film, så kan du formentlig både få et bedre snit og samtidig forfølge din drøm om filmskolen.

Nogle gange får man kun én chance og den er der måske lige nu. Så er det med at gribe den.

Hvis det var mig, så ville jeg droppe ud af STX og gå efter drømmen.

Men som #1 siger, har du talt med dine forældre evt. en studievejleder. Det kan godt være lidt tungt at gå med alene.


Svar #3
19. februar 2023 af Madfs

SVAR TIL

#1

Det lyder som om gymnasiet slet ikke er noget for dig.

Hvad siger dine forældre?

#2

Det lyder godt nok, som om du har haft et træls gymnasieforløb.

Hvis du afslutter din STX, så står du formenlig med et eksamensbevis, som du ikke kan bruge til ret meget.

Hvis du springer fra nu og tager en HF Film, så kan du formentlig både få et bedre snit og samtidig forfølge din drøm om filmskolen.

Nogle gange får man kun én chance og den er der måske lige nu. Så er det med at gribe den.

Hvis det var mig, så ville jeg droppe ud af STX og gå efter drømmen.

Men som #1 siger, har du talt med dine forældre evt. en studievejleder. Det kan godt være lidt tungt at gå med alene.

Hej
Ja jeg har snakket med mine forældre om det, og de syntes at jeg skal gå efter HF, også for mit snit og hvordan jeg har det. 
Jeg har bare en meget ubehaglig følese, ved tanken at skifte, ikke fordi der er noget godt men bare fordi jeg kommer til at have spildt de 2 og et halvt år jeg har gået på HTX, men det mener mine forældre ikke er noget problem. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. februar 2023 af MandenMedMangeHatte

Jeg giver dine forældre ret. 2.5 år fra eller til gør ingenting. Mange af mine venner har taget 2 eller 3 års sabatår efter gymnasiet. Gør hvad du føler er rigtigt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. februar 2023 af mariehønen333 (Slettet)

Fedt at du kan snakke med dine forældre og at de bakker dig op.

Jeg synes ikke, at du skal betragte dine år på HTX som spildte. Du har formentlig under alle omstændigheder samlet noget læring og noget fagligt op. Betragt det som balast til din videre færd.

Du er formentlig også blevet mere moden og mere klar på, hvad du gerne vil (det lyder det allerede til) og hvad det kræver at tage en uddannelse. Det er guld værd.

Lyt til din mavefornemmelse (og dine forældre ;-)) og tænk på, hvad der vil gøre dig glad / lykkelig. Og tænk på, at du ikke vælger noget fra, men noget bedre til.

Og du er bestemt ikke den eneste i verdenshistorien, der har stået i den situation.:

https://www.uddannelsesinformation.dk/uddannelsesinspiration/sebastian-jessen-uddannelse/

Jeg håber, at du finder modet til at tege den, for dig, rigtige beslutning.

Held & lykke herfra :-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. februar 2023 af ringstedLC

Det du har lært i HTX, kan ingen tage fra dig. Og at det så har været en skidt tid, fortrænger du senere, når du laver noget som du har lyst til.


Skriv et svar til: Droppe ud af 3.g?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.