Dansk

perfekthedskultur - definiton

20. februar 2023 af Camilla89898 - Niveau: A-niveau

nogen der kan give mig en konkret definiton af hvad en perfekthedskultur er?


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. februar 2023 af Stygotius

En  "perfekthedskultur" er  en kultur der tilsiger en at have et overdrevet, anstrengt, tvangsagtigt  forhold til det at være "perfekt"  - på alle måder   ...Ofte er dette tæt på  at være et neurotisk træk, som tit overkompenserer for almindelige menneskelige svagheder og således også tit tæt på at føre til en fordømmende  holdning over for andre. Disse personer er ofte uudholdelige at kende/være sammen med. De forlanger/forventer ofte "fuldkommenhed" af både sig selv og andre.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. februar 2023 af SuneChr

... og endnu værre:  de plusquamperfecte  :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. februar 2023 af Stygotius

Øh ???

Hvad mener mon Sune med #3 ?? Det er da rigtigt at pluskvamperfektum betyder "mere end gennemført", men hvad er mon  pointen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. februar 2023 af SuneChr

... pointen er, "Disse personer er ofte uudholdelige at kende/være sammen med", og er umulige at være
sammen med, dersom fuldkommenheden er endnu mere end fuldkommenhed.
Bemærk  :) .  


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. februar 2023 af Stygotius

Jeg prøver og prøver og ville meget gerne men jeg kan altså ikke forstå disse ord: "dersom fuldkommenheden er endnu mere end fuldkommenhed.
Bemærk  :) . 
"

sv.j.


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. februar 2023 af SuneChr

.SP 250220231739.PNG

Vedhæftet fil:SP 250220231739.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #8
25. februar 2023 af Stygotius

Kære  Sune

Ahh  -den var søreme raffineret og gik hen   over hovedet på mig. Du har naturligvis helt ret,  især når man holder fast ved at "perfektum" betyder "det gennemførte".  Dine to eksempler er selvfølgelig, -rent logisk- ubøjelige     .....på samme måe som nogle siger: "Det mest optimale ville være at...."    -al den stund "optimus" jo betyder "bedst" på latin (bonus-melior-optimus) . Man ser det samme fænomen når visse blander betydningen af "" og "eneste" sammen. ("Han var en af de eneste der kunne løse opgaven")

I øvrigt må de to øjne og munden vel næmest siges at stå op snarere end ligge ned ??    -I øvrigt en fjantet og tåbelig opfindelse !!

Ave Caesa, morituri te salutant

sv.j.


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. februar 2023 af SuneChr

... hvortil Claudius svarede: "Eller ikke".


Brugbart svar (0)

Svar #10
11. marts 2023 af Emma593 (Slettet)

Slettet

Skriv et svar til: perfekthedskultur - definiton

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.