Dansk

Ebbe Skammelsøn

03. marts 2023 af SkolleNørd - Niveau: 9. klasse

Hej

Er der nogle, som ved om der en hjemmeside eller lign., hvor man kan læse ''Ebbe Skammelsøn'' på nutildages sporg, og ikke så gammeldags?

fatter ikke en skid af det gamle.


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. marts 2023 af Stygotius

Så må du gøre en ærlig indsats for at fatte det


Svar #2
03. marts 2023 af SkolleNørd

Je har prøvet at oversætte det strofe for strofe, men det ender i noget molepyl.


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. marts 2023 af Stygotius

Kan du nævne nogle af de ord du ikke forstår ??


Svar #4
04. marts 2023 af SkolleNørd

Han træder så mange sti vil. Altså det ikke bare ird. Det er nærmest alle strofer, som jeg kun forstår et ord af og resten er noget nonsence.

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. marts 2023 af SuneChr

Du kan måske gætte nogle af ordenes betydning, hvis du kender handlingen i de mange strofer.

Faderen Skammel har fem sønner, hvor Ebbe og Peder ikke har det varmeste broderskab. Peder er forelsket i Ebbes kæreste Adelus og fortæller hende, at Ebbe taler dårligt om hende, og endda at Ebbe er død. Peder frier til hende, og hun siger ja.
Ebbe har på fornemmelsen, hvad der sker og tager hjem til faderens gård. To af hans søstre er uenig, om han skal blive eller forlade gården. Han beslutter at forlade gården, men følger sin mors råd om at blive til brylluppet med Peder. Ebbe er hjerteskærende ulykkelig over at se Adelus og Peder som kærestepar og begår drab på dem begge og hævner sig voldsomt på forældrene.
Ebbe tjener kongen, og faderen er rig, hvorfor han må forsvare sin ære.


Svar #6
05. marts 2023 af SkolleNørd

Har læst handlingen på forhånd, men min lærer forventer, det oversat strofe for strofe. Det er altså lidt svært, da det kun er få år siden, at jeg startede på det danske.

Svar #7
08. marts 2023 af SkolleNørd

#5

Du kan måske gætte nogle af ordenes betydning, hvis du kender handlingen i de mange strofer.

Faderen Skammel har fem sønner, hvor Ebbe og Peder ikke har det varmeste broderskab. Peder er forelsket i Ebbes kæreste Adelus og fortæller hende, at Ebbe taler dårligt om hende, og endda at Ebbe er død. Peder frier til hende, og hun siger ja.
Ebbe har på fornemmelsen, hvad der sker og tager hjem til faderens gård. To af hans søstre er uenig, om han skal blive eller forlade gården. Han beslutter at forlade gården, men følger sin mors råd om at blive til brylluppet med Peder. Ebbe er hjerteskærende ulykkelig over at se Adelus og Peder som kærestepar og begår drab på dem begge og hævner sig voldsomt på forældrene.
Ebbe tjener kongen, og faderen er rig, hvorfor han må forsvare sin ære.

Hvilket citat, er det sted hvor han spørger Lucelille, om hun vil gifte sig med ham?

Er ret i tvivl.


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. marts 2023 af SuneChr

Der er flere udlægninger af teksten, men indholdet er det samme.
Jeg benytter Folkehøjskolens Sangbog, 17. udg.
      strofe 5 og 6:

"Hør I, stalten Adelus,
vil I være min fæstemø?
det vil jeg for sanden sige:
Ebbe, min broder, er død."

Drukke de det fæstens-øl1
end den samme nat,
brylluppet end før månedsdag,
de rådte2 det i så brat3.
____________
1   forlovelsesgilde
2   bestemte
3   hurtigt


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. marts 2023 af Emma593 (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. marts 2023 af SuneChr

Hvad er det for en ordbog, du har i tankerne?


Brugbart svar (0)

Svar #11
11. marts 2023 af Emma593 (Slettet)

Slettet

Skriv et svar til: Ebbe Skammelsøn

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.