Fysik

Kernefysik

09. marts 2023 af Mathjælptak - Niveau: A-niveau

Hejsa

Jeg har fået denne opgave af min lærer, men vi har ikke lært hvordan det skal løses. Er der nogen der kan metoden til dette?

Vedhæftet fil: Billede1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2023 af Emma593 (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. marts 2023 af Eksperimentalfysikeren

#1 Der er ikke nogen isotop, der hedder 20T1 og heller ikke 20Tl. b) Kan så vidt jeg kan se heller ikke passe, da halveringstiden for blyisotoperne ikke er 32 timer, med mindre, der er en halveringstid, jeg ikke har kunnet finde.

#0 Kan du ikke vedhæfte et bedre billede. Jeg kan ikke se, tallene ved isotoperne. Jeg kan f.eks. ikke se, om der står 200Pb, 201Pb, 202Pb eller 204Pb og tilsvarende for Tl.

Jeg har set lidt på nogle af isotoperne af Tl (Thallium )) og Pb (Bly), men kan ikke finde noget om processerne. Jeg kan dog finde en halveringstid på 201Pb til 201Tl på 9,33 timer.


Svar #3
09. marts 2023 af Mathjælptak

Er det her bedre?

Vedhæftet fil:432.png

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. marts 2023 af Eksperimentalfysikeren

Det er meget bedre.

Isotoper angives med et symbol med et tal og en forkortelse, somme tider to tal og en forkortelse.

201Pb = 20182Pb er den blyisotop, der har massetal 201, hvilket vil sige, at den har 201 partikler i kernen. Tallet 82 angiver, at der er 82 protroner i kernen, resten er neutroner. Antallet af protroner afgør, hvilket grundstof, der er tale om, så man kan finde tallet ved at slå Pb op. Thallium har 81 protroner. En protron angives som 11p og en neutron som 10n eller bare p og n.

Cyklotronen er en accelerator, der kan accelerere ladede partikler op til ret høje energier. I dette tilfælde bruges den til protroner.

Reaktionerne skrives omtrent som kemiske reaktioner. På venstre side har vi  203Tl + p. På venstre side har vi 201Pb + noget mere. Sproblemet er så at finde ud af, hvad dette mere er. På venstre side er der 203+1 =204 kernepartikler hvoraf 81 + 1 =82 er protroner. På højre side er der 201 partikler i kernen, så der må være 3 "løsgående". Der er 82 protroner i kernen, så de 3 "løsgående partikler kan ikke være protroner, det er neutroner:

203Tl + p -> 201Pb + 3n.

b) Slå henfaldstiden for 201Pb op og brug det til at finde mmængden af Pb, der er tilbage efter 32 timer.


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. marts 2023 af Emma593 (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. marts 2023 af Eksperimentalfysikeren

Når halveringstiden er opgivet med 1 betydenden ciffer, kan de derfra udregnede værdier ikke beregnes med mere end 1 betydende ciffer. Slå en mere nøjagtig halveringstid op og brrug den i beregningerne.


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. marts 2023 af Emma593 (Slettet)

Slettet

Skriv et svar til: Kernefysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.