Studievalg og videregående studie

Jura på AU vs KU

16. marts 2023 af Whitey
Hej SP!

Først og fremmest er jeg godt klar over, at der har været lignende tråde på SP. Langt de fleste af disse har jeg allerede læst, men jeg er fortsat nysgerrig, da der jo er sket nogle ændringer ift. studiereformerne på de forskellige universiteter.

Følgende er de forskellige indtryk, jeg har i forvejen:

AU:
- Samlet campus. Sindssygt fedt studieliv generelt, hvor man også møder studerende fra andre studier.
- Mere individuel arbejdsform kontra KU, som har mere fokus på gruppearbejde.
- Nogle eksaminer er større, hvor emnerne er mere samlet, hvor de på KU er mindre, men så er der tilgengæld flere enkelte eksaminer.
- Mulighederne for et studiejob er okay. Hvis man er dygtig, kan man sagtens få et studiejob, men man skal ikke være for kræsen.
- Der bliver dømt hårdere på AU(?). Meget kontroversielt og svært at fastslå et klart argument, der vurderer sandheden i dette. Personligt ved jeg intet om det, men jeg har bare læst det gentagende gange nu på diverse tråde. I må gerne komme med kommentarer til dette.

KU:
- Bygningerne er spredt rundt i København, men transportmulighederne er gode.
- Man ser ikke så mange andre end andre jurastuderende på selve studiet.
- København har de bedste muligheder for et studiejob under studiet samt flest muligheder efter endt uddannelse. Her kan det f.eks. være, at man kan blive nødsaget til at flytte fra Århus til København efter endt uddannelse, hvis man nu valgte Århus. Dermed er det en klar fordel at læse i København, da man jo allerede er der så - og har opbygget sit netværk her også.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre om i, som læser på nuværende tidspunkt, kan bekræfte ovenstående. Derudover hører jeg flere tale om, at jura på AU er mere anerkendt end jura på KU. Jeg tænker, begge universiteter står ret lige, men hvad tænker i? Det skal selvfølgelig ikke blive til en omgang mudderkastning, da begge universiteter uden tvivl er gode. Jeg bor pt. i Århus og har en lille drøm om at komme til København for at opleve byen, og fordi jeg har en lille idé i hovedet om, at KU er mere "prestigefyldt". Jeg har slet ikke noget belæg for det, andet end jeg ved, at de er det ældste fakultet og står højst rangeret internationalt. Med det sagt har jeg også læst en artikel fra 2017 (https://uniavisen.dk/saadan-klarer-ku-den-store-kvalitetsmaaling/), hvori der står, at KU'ernes undervisning varetages af blot 30% forskere kontra AU'ernes varetages af 86%. Dette synes jeg er mærkværdigt, og jeg antager også, at det har en betydning på uddannelsens overordnede kvalitet. Derfor: Kan det virkelig passe, at KU's jurastudie er mere prestigefyldt trods de ligger højere rangeret end Aarhus internationalt, når Aarhus:
- Er positivt akkreditteret på både bachelor- og kandidatdelen kontra KU, som kun er på kandidatdelen.
- Har undervisning, der varetages af 86% forskere (i hvert fald i 2017).
- Måske/måske ikke vurderes hårdere rent karaktermæssigt, hvilket måske gør en god kandidat fra Århus mere anerkendt?

Jeg vil gerne påpege, at de ting, jeg snakker om, ikke er ting, jeg ved specielt meget om, og det er derfor, jeg skriver dette oplæg. Jeg håber derfor virkelig på, at det er muligt at starte en debat, uden der går mudderkastning i den. Jeg ved som sagt også godt, at begge universiteter er virkelig gode, og det er højst sandsynligt marginaler, der taler for det ene eller det andet. Afslutningsvis er det også mit indtryk, at det ikke er en hæmmende faktor efter endt uddannelse, hvad end man har en titel fra AU eller KU.

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts 2023 af Justitia

"Derudover hører jeg flere tale om, at jura på AU er mere anerkendt end jura på KU."

"Der bliver dømt hårdere på AU."

Det er noget sludder.

"Bygningerne er spredt rundt i København, men transportmulighederne er gode."

Sådan er det ikke mere. Det Juridiske Fakultet er samlet på Amager (KUA).

"Afslutningsvis er det også mit indtryk, at det ikke er en hæmmende faktor efter endt uddannelse, hvad end man har en titel fra AU eller KU."

Det er korrekt.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. marts 2023 af Justitia

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1736013


Skriv et svar til: Jura på AU vs KU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.