Dansk

kortprosatekst - hjælp

20. marts 2023 af Mahmoud1112 - Niveau: 9. klasse

''Skriv en kortprosatekst''

Er der nogen der kan hjælpe mig med det? ( Jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive det )


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. marts 2023 af Moderatoren

Prøv at se hjælpen her: https://indidansk.dk/skrivehjulet/

Find 'kortprosatekst' under 'Genre / Layout'.

Og hjælpen her: https://indidansk.dk/kortprosa-genretraek

Herefter kan du stille spørgsmål, hvis du er i tvivl om noget.


Svar #2
20. marts 2023 af Mahmoud1112

Jaa, men jeg forstår det stadig ikke. Hvordan skal jeg starte med det og hvordan skal den se ud?


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. marts 2023 af Moderatoren

Som der står i linket, så starter den midt i en begivenhed. Det som kaldes in medias res.

Du kan spørgs din lærer, om du ikke må se en modeltekst. Det må du garanteret gerne.


Svar #4
20. marts 2023 af Mahmoud1112

kan du lave en tekst så jeg kan skrive videre på den ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. marts 2023 af Moderatoren

Nej, det kan jeg ikke. Det er jo dig, som skal skrive den.


Svar #6
20. marts 2023 af Mahmoud1112

kom nu jeg forstår det ikke


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. marts 2023 af Moderatoren

Så må du spørge din lærer. Din lærer er der for at hjælpe dig.


Svar #8
20. marts 2023 af Mahmoud1112

Vi må ikke spørge om hjælp. Kom nu bare lav en sætning fordi den skal være 450 ord alligevel


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. marts 2023 af Moderatoren

Det tror jeg ikke på, at I ikke må. Og hvis I ikke må, så må andre vel heller ikke hjælpe jer. 

Men hvad vil du gerne skrive om?


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. marts 2023 af AngelOneOne

Hej,

Du kan se et eksempel her https://birgitjuelmartinsen.dk/february-fiction-foedsel/. Kortprosateksten 'beskriver' en tænkt oplevelse for et barn inde i livmoderen inden det fødes, men nævner aldrig noget om, hvad det reelt er der beskrives. Det er noget læseren skal tænke sig til. Og det er præcis det en kortprosa skal. Beskrive en tænkt/fiktiv situation kort og præcist, og på en måde der får læseren til selv at tænke over hvad det er der menes/er formålet med teksten. Teksten levere ikke et 'facit', men er åben for fortolkning, alt efter hvem det er der læser den.

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #11
21. marts 2023 af CeciliaaM

Hej.

Jeg skrev en kortprosa i 7. klasse - dog var den virkelig dårlig. Men du må alligevel godt få de første 3 linjer.

"Han tog mig tæt pa° la°rene, og bar mig ufrivilligt ind i værelset. Forbi vinduerne. Jeg kikkede ned - vi var pa° 16. sal. Han skubbede mig ned i sengen med hans arme, hvor de lange sorte ærmer var trukket alt for langt ned. Jeg kunne kun lige akkurat mærke hans tilfrosne hænder."

Håber at det var en hjælp :). 


Skriv et svar til: kortprosatekst - hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.