Matematik

parabler

25. marts 2023 af anonym973c - Niveau: B-niveau

på billedet ses et "pop up mål" hvor målrammen er en del af parablen. målets størrelse i bredde (i jordhøjde) 2,50m, og den er 1,20m høj. indlæg parablen i et passende koordinatsystem  og bestem en ligning for parablen. 

hvordan finder jeg forskriften?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. marts 2023 af peter lind

x-aksen ved jorden og begyndelspunkt i (0,0)

Du har så punkterne på jorden og toppunktet

Indsæt disse 3 punkter i parablens ligning ax2+bx+c=0. Det giver 3 ligninger med de 3 ubekendte a, b og c


Svar #2
25. marts 2023 af anonym973c

Hvordan ville ligningen komme til at lyde med tallene? Jeg forstår ikke helt hvilke værdier der er hvilke tal

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. marts 2023 af peter lind

Hvis du sætter det første punkt (0,0 ind får du ligningen 0 = a*02 + b*0 + c


Svar #4
25. marts 2023 af anonym973c

Hvor sætter jeg Aå de andre punkter ind I forskriften?

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. marts 2023 af peter lind

Tilsvarende i ligningen y = a*x2+b*x+c


Svar #6
26. marts 2023 af anonym973c

Jeg forstår det ikke hvordan vil den komme til at lyde når du har sat alle værdierne ind?

Brugbart svar (0)

Svar #7
26. marts 2023 af Anders521

#6 Sæt parablen i et koordinatsystem, så den er symmetrisk om y-aksen. I så fald er koefficienterne b = 0 og  c = 6/5 . Funktionen er forenklet til f(x) = ax2 + 6/5. For at bestemme a bruges igen parablens symmetri. Da der er lige stor afstand fra et nulpunkt til y-aksen, halveres bredden til 5/4, så                                                                                                       f(± 5/4) = 0 ⇔ a(± 5/4)2 + 1,2  = 0 ⇔ a = -96/125.                                            Altså er                                                                                                                                                                                                                     f(x) = (-96/125)x2 + 6/5


Skriv et svar til: parabler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.