Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SSO om farver

26. marts 2023 af LasseThuesen

Hej eksperter 
Jeg er igang med at skrive en SSO om "Hvordan kan metaller skabe farverne i fyrværkeri?", men er stødt på et stort problem. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme fra min redegørelse til min analyse hvor jeg skal præsentere mit forsøg. Mit forsøg omhandler flammefarver af de forskellige metaller
I min redegørelse er jeg kommet ind på Bohrs-atommodel og orbitaler 

Håber der er en der kan hjælpe derude


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2023 af AngelOneOne

Hej,

Forsøget med flammefarver, er jo netop det håndgribelige bevis på Bohrs atommodel med elektronskaller (elektronenerginiveauer), hvor du tydeligt kan se, at atomers elektroner exciteres og springer til en højere skal (energiniveau) og udsender lys af en bestemt bølgelængde (farve) når de falder tilbage. Farven og dermed frekvensen på lyset der udsendes, flader sammen med den energi der frigives som en foton, får elektronen falder tilbage. Brug den teori, når du skal redegøre for forsæget i din analyse.

Der er ligt baggrundsteori omkring kvantefysikken ved elektronernes energiniveauer her: https://astronomi.androide.dk/4-lys/4-3-kvantekigget-paa-stof/

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: SSO om farver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.