Generelt

Hjælp til læseferien

13. april 2023 af xxsara3

Hej folkens. 

Jeg går i 3.g og skal snart til eksamen. Desværre lider jeg af eksamensangst, som påvirker min præstation negativt, og jeg føler ikke, at jeg præsterer på det niveau, jeg ønsker. Denne gang tror jeg ikke, at der vil være nogen forberedelsesmuligheder til spørgsmålene, og at vi kun får en kort læseferie, hvor vi skal læse hele pensum i alle fag.

Er der nogle af jer, der har gode råd til:

1. Hvordan man klarer sig godt til eksamen.

2. Hvordan man læser bedst muligt op (selvom der er nogle fag man ikke helt forstår)

3. Hvordan man evt. kan mindske ens angst?


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. april 2023 af SuneChr

Eksamensnervøsitet har til alle tider hærget som et spøgelse, - men spøgelset er til at tale med. Det er som regel værre at tænke på spøgelset end at se det i øjnene. Når først man har sat sig ved eksamensbordet, er den største forhindring overstået, og lærer og censor er jo ikke tilstede for at gøre en fortræd men tvært imod hjælpe på vej. Læreren kender man, og han eller hun kender eleven så godt at kunne sondre mellem præstationsangst og manglende viden. Man skal ikke gå til eksamen med det ene mål for øje at skulle have højeste karakter på skalaen men præstere ud fra, at jeg gør det så godt jeg kan, og mere kan jeg ikke.
Det bedste råd er ganske ligetil: En god søvn med mobiltelefonen slukket, en god og sund morgenmad, kom i god tid, sig til sig selv - det her lykkes. Man vil sjældent få noget ud af at bladre frem og tilbage i bøger eller kompendier, inden man skal ind. Det er kun med til at vedligeholde nervøsiteten.   


Svar #2
13. april 2023 af xxsara3

Jeg sætter pris på dit fine svar, og det vil helt sikkert være til stor hjælp. Men når det kommer til læseferien og at forberede sig optimalt til eksamenerne, kunne du give mig nogle råd til, hvordan jeg kan læse bedst og sikre mig, at jeg består mine eksamener?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. april 2023 af SuneChr

Studieteknikker og studievaner kan være meget forskellig fra elev til elev men sørg for at få dækket de største huller i uvidenheden. Det er sjovere at repetere noget, man kan men brug mere tid på det, hvor usikkerheden gnaver. Skab et overblik over et stofområde og undgå at dvæle i detaljerne som vil stjæle al tiden. Find ud af hvor der skal slås ned. Nogle forbereder sig bedst alene og andre sammen med en eller to på samme hold.
Brug hinandens kompetencer.


Skriv et svar til: Hjælp til læseferien

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.