Kemi

Hjælp (Ks)

15. april 2023 af Hejmeddig12344444 - Niveau: B-niveau

Vi skal beregne pH ved ækvivalenspunktet. 

Til at begynde med har vi at gøre med en titreringsreaktion:

eddikesyre + natriumhydroxid = natriumacetat-ion + vand

Ved ækvivalenspunktet gælder:

n_syre = n_base

Ved ækvivalenspunktet er alt reaktant dannet til produkt, og dermed er pH-værdien over 7 (base).

Jeg skal bruge Ks værdien, for vi ved at Ks * Kb = 10^-14 M^2. Derefter kan jeg finde Kb værdien, som jeg skal bruge for at kunne finde frem til pKb værdien og dermed pH-værdien da pKb+pKs = 14.

Og vi kender formlen for pH af ikke stærke syrer/baser:

pH = 1/2 * (pKs - log(cs))

Hvordan finder jeg frem til Kb værdien?

Når jeg indsætter koncentrationerne i styrkekonstant ligningen giver det mig noget nonsens. Det skal siges at det er resultater fra laboratoriet, og derfor kan det bare være at vores mål er "nonsens".

(se vedhæftede fil).

Ks værdien til eddikesyre bør være langt langt mindre.

Vedhæftet fil: se.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2023 af mathon

Bestemmelse af \small K_s ud fra 

                                               \small \small \begin{array}{llllll} pH=\frac{1}{2}\cdot \left ( pK_s-{log(c_s)} \right )\\\\ 2pH=pK_s-\log(c_s)\\\\ pK_s=2pH+\log(c_s)\\\\ -\log\left ( K_s \right )=2pH+\log(c_s)\\\\ \log\left ( K_s \right )=-\left (2pH+\log(c_s) \right )\\\\ k_s=10^{-\left (2pH+\log(c_s) \right )}\\\\\\ K_b=\frac{10^{-14}}{10^{-\left (2pH+\log(c_s) \right )} }\\\\ K_b=10^{ 2pH+\log(c_s) -14} \end{array}


Svar #2
15. april 2023 af Hejmeddig12344444

#1

Bestemmelse af \small K_s ud fra 

                                               \small \begin{array}{llllll} pH=\frac{1}{2}\cdot \left ( pK_s-{log(c_s)} \right )\\\\ 2pH=pK_s-\log(c_s)\\\\ pK_s=2pH+\log(c_s)\\\\ -\log\left ( K_s \right )=2pH+\log(c_s)\\\\ \log\left ( K_s \right )=-\left (2pH+\log(c_s) \right )\\\\ k_s=10^{-\left (2pH+\log(c_s) \right )}\\\\\\ K_b=\frac{10^{-14}}{10^{-\left (2pH+\log(c_s) \right )} }\\\\ K_b=10^{\left (2pH+\log(c_s) \right )-14} \end{array}

Men jeg kender ikke pH-værdien?


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2023 af mathon

Du kunne have målt pH-værdien.


Svar #4
15. april 2023 af Hejmeddig12344444

Altså en anden mulighed er jo at finde Kb værdien i bogen. Den er der jo. Men jeg ved ikke om man kan gøre det, eller om meningen var at man eksperimentielt skulle finde frem til Kb værdien. Jeg tænker umiddelbart det bliver lidt umuligt eller hva? Eller så er mine beregninger forkert.


Svar #5
15. april 2023 af Hejmeddig12344444

#3

Du kunne have målt pH-værdien.

Ja, men det var ikke pointen i forsøget :) Altså det var et titreringsforsøg, så jeg har pH-værdien ved ækvivalenspunktet, men der står ingen hints ift. pH-værdien i opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. april 2023 af Heptan

Har du en titrerkurve, hvor du kan aflæse pKs?


Svar #7
16. april 2023 af Hejmeddig12344444

Ja, det har jeg. NÅÅÅRH JO!!!! Så kan jeg jo bruge den til at finde pKb, da pKs + pKb = 14. Derefter kan jeg jo så finde Kb ved at isolere Kb i pKb = -log(Kb)

Ja tak!


Skriv et svar til: Hjælp (Ks)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.