Generelt

Karaktersnit

21. april 2023 af Moehy

Jeg har svært med at tro, at det her er sådan man beregner ens karaktersnit ud.

Ud fra billedet har vægtningen ikke en betydning... Hvis jeg fik 12 i en afsluttende c-fag og 12 i en afsluttende a-fag, så vil deres vægtning ikke have en betydning i min snit. De vil vægte det samme.

Jeg er meget forvirret, håber nogen kan forklare mig det her.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2023 af ringstedLC

#0

Jeg har svært med at tro, at det her er sådan man beregner ens karaktersnit ud.

Ud fra billedet har vægtningen ikke en betydning... Hvis jeg fik 12 i en afsluttende c-fag og 12 i en afsluttende a-fag, så vil deres vægtning ikke have en betydning i min snit. De vil vægte det samme.

Jeg er meget forvirret, håber nogen kan forklare mig det her.

Jeg tror ikke, at Mie er enig med dig. Hun havde fået "7" uden vægtning. Men ja, - i dit eksempel med samme karakter i et A- og C-fag betyder vægtningen ikke noget.

Noget er så, at A-faget kan være et ekstra og derfor give bonus.

Prøv selv på https://softit.dk/snit.asp


Svar #2
22. april 2023 af Moehy

#1
#0

Jeg har svært med at tro, at det her er sådan man beregner ens karaktersnit ud.

Ud fra billedet har vægtningen ikke en betydning... Hvis jeg fik 12 i en afsluttende c-fag og 12 i en afsluttende a-fag, så vil deres vægtning ikke have en betydning i min snit. De vil vægte det samme.

Jeg er meget forvirret, håber nogen kan forklare mig det her.

Jeg tror ikke, at Mie er enig med dig. Hun havde fået "7" uden vægtning. Men ja, - i dit eksempel med samme karakter i et A- og C-fag betyder vægtningen ikke noget.

Noget er så, at A-faget kan være et ekstra og derfor give bonus.

Prøv selv på https://softit.dk/snit.asp

Er det ikke så nytteløs, at havde vægtning når de alligevel ikke betyder en skid?

Jeg ved jo i forvejen, at hvis man har 5 eller mere a-fag kan man gange sin snit op, men jeg er stadigvæk helt chokeret over, at hvis jeg fik 12 i en a-fag og 12 i en c-fag ville vægtningen ikke have en betydning. Hvad er pointen i at have vægtning hvis det ikke har en betydning?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. april 2023 af ringstedLC

Vægtningen betyder da noget, bare ikke for dit eksempel.

Ideen med vægtningen er nok at give den ofte enlige eksamenskarakter i et B-fag større betydning for gennemsnittet, da der jo er flere standpunktskarakterer.

Men hvis det er fordi du mener, at din større indsats (flere- og større aflev., mere stof m.m.) skulle vægtes med en faktor på din karakter, så bliver den "belønnet" ved at der på dit eksamensbevis selvfølgelig står, at du har haft faget på A-niveau.

Et 12-tal i et fag på C-niveau er en flot karakter, men den rækker ikke til en videregående udd., hvor adgangskravet for faget fx er 7 eller blot "bestået" på A-niveau.


Skriv et svar til: Karaktersnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.