Fysik

Densiteten af He i ballon

23. september 2023 af Jules702 - Niveau: B-niveau

En vejrballon fyldes med helium, så ballonen har rumfanget 3,61 m2. Trykket, som er 995 hPa, er det samme inde i ballonen som udenfor, og temperaturen er 19,0 ?.

Jeg har udregnet stofmængden til ca 148 mol.

Jeg skal beregne densiteten af He i ballonen.

Hvordan gør jeg dette? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. september 2023 af ringstedLC

\begin{align*} n_\textup{He} &= \frac{p\,V}{R\;T_K} \\\textup{Densitet}:\\ \rho &= \frac{n_\textup{He}}{V}&&=\frac{p\,V}{R\;T_K}\cdot \frac{1}{V}&&=\frac{p}{R\;T_K} &&,\;\left [\rho \right ]=\frac{\textup{mol}}{\textup{m}^3} \\\textup{eller}\\ \rho &= \frac{n_\textup{He}}{V}\cdot M_\textup{He}&&=\frac{p\,V}{R\;T_K}\cdot \frac{M_\textup{He}}{V}&&=\frac{p\cdot M_\textup{He}}{R\;T_K} &&,\;\left [\rho \right ]=\frac{\textup{g}}{\textup{m}^3} \;,\;\left [ M_\textup{He} \right ]=\frac{\textup{g}}{\textup{mol}}\end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. september 2023 af peter lind

Helium har atommassen 4, så heliummet vejer 4*148g


Svar #3
24. september 2023 af Jules702

Vil det sige, at jeg godt kan udregne densiteten alene ud fra stofmængden og rumfanget? Jeg behøver ikke kende massen for He i gram?


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. september 2023 af ringstedLC

Ja, det giver så densiteten i mol/m3

Hvis du bruger molarmassen for helium som oplyses i #2, fås densiteten i g/m3, da:

\begin{align*} \frac{\textup{mol}}{\textup{m}^3}\cdot \frac{\textup{g}}{\textup{mol}} &= \frac{\textup{g}}{\textup{m}^3} \end{align*}


Skriv et svar til: Densiteten af He i ballon

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.