Biologi

Arvelighed

06. december 2023 af sabrina132 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej sp

Jeg har siddet med disse spørgsmål i lang tid. Er der nogle, der kan forsøge at komme med et svar til dem med en begrundelse og er der evt. nogle videoer jeg kan se for at få en forståelse af det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2023 af Moderatoren

Prøv at skrive dit forsøg, så kan hjælperne fortælle, hvad du evt. gør forkert. 

Hvis du ingen forsøg har, så kan du skrive, hvad du ikke forstår, så hjælperne kan hjælpe dig.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. december 2023 af M2023

#0. Jeg indsætter billedet.


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. december 2023 af M2023

#0. 1) og 2)

Jeg vil sige, at datteren (person II,4) med sikkerhed har farens (person I,1) X-kromosom og sønnerne (personerne II,2 og II,5) med sikkerhed har farens Y-kromosom. Datteren kan give faderens X-kromosom videre til sine børn, men det kan ikke siges med sikkerhed.


Svar #4
09. december 2023 af sabrina132

Jeg har også to andre spørgmål, jeg gerne vil have hjælp til


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. december 2023 af M2023

#0. Angående 3): Man kan udlede, at Våd er dominant og Tør er recessiv på følgende måde:

Antag først at Tør er dominant og Våd er recessiv. Det vil sige, at Tør har genotyperne RR eller Rs, mens Våd har genotypen rr. Ser man på parret II,5 og II,6, så har de våd ørevoks og dermed genotypen rr. Disse kan kun få børn med genotypen rr og dermed kun børn med våd ørevoks. Dette passer ikke med at deres børn både har våd og tør ørevoks!

Antag dernæst, at Våd er dominant og Tør er recessiv. Det vil sige, at Våd har genotyperne RR, Rs og sR, mens Tør svarer til genotypen rr. Parret II,1 og II,2 har begge genotypen rr og det samme gælder deres børn, hvilket stemmer! I de andre tilfælde har mindst en af forældrene genotypen Rs og de kan dermed få børn af begge slags. Dette passer!


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. december 2023 af M2023

#4. Jeg indsætter billedet.


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. december 2023 af M2023

#6. 4) Personerne II-1,2,3 er alle vv, da de har fænotypen v.

Personen II-4 er Vv, da hun ellers ikke ville kunne få børn med fænotypen v.

Personerne I-5,6 er begge Vv, da de ellers ikke ville kunne få børn med fænotypen v.


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. december 2023 af M2023

#6. 5) Forældrene har genotyperne Vv. Dette giver følgende mulige genotyper for deres børn: 

VV (homocygot, 25%), Vv (heterocygot, 25%), vV (heterocygot, 25%) og vv (homocygot, 25%). Den samlede sandsynlighed for at barnet er heterocygot er derfor 50 %.


Skriv et svar til: Arvelighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.