Fysik
Resulterende trykkraft
Hej derude er der nogen der kan hjælpe med disse to spørgsmål
Et fly er i 8 km højde. Luftrykket i denne højde er 35,6 kpa. Af hensyn til passagerende er trykket i flykabinen ca. 100 kpa.
A) Beregn størrelsen af den resulterende trykkraft på en flydør hvis areal er 1,5 m^2
b) Forklar hvorfor flyvedøren skal være konstruerert så den åbner indad.
TAK
Svar #1
06. december 2023 af Fabel6358
a)
Er dette rigtig forstået
F = P*A
F = (100 kpa - 35,6kpa) * 1,5 m^2
F = 96,6 kN
b)
(Jeg er ikke sikker, må rigtigt gerne uddybbes af nogen andre)
Grundet det lave tryk udenfor kabinen og det høje inde i kabinen er det nemmere at åbne døren indad end udad og det gør det også svære at døren bliver utilsigtet åbnet under flyvning på grund af trykforskellen mellem kabinen og det ydre miljø?
Svar #2
06. december 2023 af ringstedLC
a) Korrekt.
b) Det argument holder ikke. Når trykket udad på indersiden af døren er større end på ydersiden, må det være nemmere at åbne døren udad end indad.
Du kan eventuelt finde forklaringen her https://www.scandinaviantraveler.com/da/spoerg-piloten-kan-doerene-aabnes-ved-et-uheld-under-flyvning/
Svar #4
11. december 2023 af SuneChr
Flyets hastighed skaber et undertryk omkring flyets krop. Et undertryk er det samme som et sug,
som ville kunne, så at sige, suge døren udad. Det vil en indad lukkende dør kunne forhindre.
Suget er for øvrigt også medvirkende til at bære flyet op, idet der skabes et undertryk over
vingerne og et overtryk under vingerne.
Skriv et svar til: Resulterende trykkraft
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.