Matematik

hjælp til biomialfordeling

11. marts kl. 17:20 af EllaS31 - Niveau: B-niveau

opgaven lyder:  en symeetrisk sekssidet terning kastes 180 gange. Bestem de antal af seksere, der vil kunne betegnes som exceptionelle udfald i eksperimentet. Forstår intet af hvad jeg skal gøre, og jeg har kigget i formelsamlingne men forstår ikke noget


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts kl. 17:45 af Martin2Holte

Exceptionel kunne fx betyde at sandsynligheden for det udfald var mindre end 5%. Så du bestemmer kurven for sandsynligheden for et udfald af eksperimentet og finder de to punkter hvor sandsynligheden er 2.5 % at der er færre sekser og det punkt hvor sandsynligheden er 2.5 % at den er større.

Svar #2
11. marts kl. 18:35 af EllaS31

tror stadig ikke helt jeg forstår hvad jeg skal gøre. (Det er forresten  uden hjælpemidler) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. marts kl. 18:57 af Martin2Holte

Du kan prøve med hjælpemidler først, fx denne formelsamling, se side 28 for binomialfordeling.

Du skal finde formlen for konfidensintervallet 95% så har du også sandsynligheden for de andre 5%

Når du kan regne det ud med formelsamlingen kan du bagefter prøve uden.

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. marts kl. 19:04 af AMelev

Exceptionelle udfald er defineret som udfald, der falder uden for μ±3·σ FS (192)

Eksperimentet "kast med terning" gentages 180 (n) gange, og man registrerer for hvert kast kun to forskellige udfald: "6'er" eller "ikke 6'er".
Da den sekssidede terning (underforstået med øjentallene 1, 2, 3, 4, 5, 6) er symetrisk, er sandsynligheden for at få en 6'er i det enkelte kast p = 1/6.

X = antal seksere, og pga. ovenstående er X binomialfordelt med antalsparameter n = 180 og sandsynlighedsparameter p = 1/6. X ~ b(180,1/6).

Beregn middelværdien μ og spredningen σ FS (189) & (190)


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. marts kl. 19:29 af SuneChr

Ad FS (192)  normalfordelingskurverne:

Der ligger  2 × 2,14%  sandsynlighed i intervallerne mellem normale udfald og exceptionelle udfald.
Jeg er ikke klar over, om disse udfald har en officiel betegnelse.


Svar #6
11. marts kl. 21:44 af EllaS31

jeg har fået resultaterne 15 og 45 så hvad kan jeg skrive/konluder ud fra det? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. marts kl. 21:48 af Martin2Holte

Hvis der er mindre end 15 eller flere end 45 sekser ved 180 forsøg så er det exceptionelt, måske er terningen manipuleret.


Skriv et svar til: hjælp til biomialfordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.