Dansk

Essay

14. september kl. 19:54 af arina29 - Niveau: C-niveau

Hej med jer,

Jeg skal skrive et essay om kræft hos ældre ,men jeg ved ikke,

hvordan skal jeg formulere det.

Har i nogle Ideer?

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. september kl. 16:43 af AngelOneOne

Hej,

Her er nogle idéer til at strukturere dit essay om kræft hos ældre:

1. Indledning:
   - Introducér emnet med en generel definition af kræft.
   - Præsenter en problemstilling omkring, hvorfor kræft hos ældre er en vigtig sundhedsmæssig udfordring.
   - Forklar, hvorfor du har valgt at fokusere på ældre, fx på grund af stigende levealder og forekomsten af kræft i denne aldersgruppe.

2. Baggrund og årsager:
   - Beskriv, hvordan aldring påvirker kroppens celler, herunder en øget risiko for cellemutationer.
   - Diskutér, hvordan immunsystemet svækkes med alderen, hvilket gør ældre mere modtagelige for kræft.
   - Inkludér miljømæssige og livsstilsfaktorer (rygning, kost, eksponering for skadelige stoffer), der kan bidrage til udviklingen af kræft.

3. Diagnose og behandling:
   - Diskutér udfordringerne ved at diagnosticere kræft hos ældre, herunder forsinket diagnose på grund af aldersrelaterede symptomer.
   - Forklar behandlingsmuligheder og hvordan alder påvirker valg af behandling (kirurgi, kemoterapi, stråling), samt bivirkninger, der kan være sværere at håndtere for ældre.

4. Sociale og psykologiske aspekter:
   - Undersøg, hvordan kræft påvirker livskvaliteten for ældre, herunder sociale konsekvenser og isolation.
   - Beskriv de psykologiske effekter af kræftdiagnose og behandling hos ældre, fx angst, depression og frygt for døden.

5. Forebyggelse og livsstil:
   - Diskutér forebyggende foranstaltninger, som ældre kan tage for at reducere risikoen for kræft, såsom sund kost, motion, og regelmæssige helbredstjek.
   - Nævn forskningsindsatser og nye tiltag inden for kræftforskning rettet mod ældre.

6. Konklusion:
   - Opsummer de vigtigste pointer og understreg behovet for øget fokus på kræftbehandling og -forebyggelse hos ældre.
   - Kom med mulige fremtidige løsninger, fx forbedrede screeningsmetoder eller skræddersyede behandlingsforløb for ældre.

Hvis du anvender ovenstående delvist eller i sin helhed, kan du nemt udvide hvert punkt med relevante fakta og eksempler.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #2
15. september kl. 19:33 af arina29

Hej med dig.

Jeg kan se at du er god til at formulere det.

Jeg skal fortælle i essayet til en beboer som er død af kræft på plehjemet,hvor jeg arbejdede.

Hvad kan de være fx. overskriften på essayt.

Hvis du har lyst til at uddybe emnet med eksampel.

Det vil være stor hjælp for mig.

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. september kl. 22:41 af AngelOneOne

Hej,

En mulig overskrift for dit essay kunne være: "Afsked med en beboer: Kræftens ubarmhjertige rejse på plejehjemmet".

Du kan uddybe emnet ved at beskrive din oplevelse af, hvordan kræft påvirkede beboeren fysisk og psykisk, samt hvordan det påvirkede dig og kollegaerne på plejehjemmet. Et eksempel du kan arbejde videre med kunne være:

Da jeg arbejdede på plejehjemmet, blev jeg vidne til kræftens brutale indvirkning på en af vores beboere. Hen ad vejen så vi, hvordan sygdommen langsomt tog mere og mere af hans/hendes energi og livsglæde. Behandlingen, som i starten gav håb, blev efterhånden en daglig kamp. Men midt i smerte og tab, var der også øjeblikke af trøst og fællesskab. Vi, personalet, gjorde alt for at lindre smerterne og skabe et værdigt sidste kapitel. Denne oplevelse gav mig en dybere forståelse af både kræftens natur og det medfølende arbejde, vi som plejere udfører.

Dette kunne give essayet en personlig og reflekterende dimension.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #4
16. september kl. 07:16 af arina29

Tusind tak for dit svar.
God dag :-)

Svar #5
4 timer siden af arina29

Hej med dig.

Håber,at du kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Hvordan kan jeg omformulere de følgende afsnit, for at undgå plagiat til mit essaay?

1) “Hver tredje danske får kræft, inden de fylder 75 år. To ud af tre kræftpatienter overlever kræft. Kræft er den hyppigste dødsårsag i Danmark, og det har det været siden 1996.Ofte er årsagen et samspil mellem livsstil, miljø og arvelige forhold. Overvægt er den næststørste risikofaktor for kræft. Alkohol, kostvaner og fysisk inaktivitet har også betydning for risiko for kræft. I 2022 fandt man 47.514 nye kræfttilfælde i Danmark. Der betyder at antallet er steget siden 2021”

(Fakta om kræft: Kræftens Bekæmpelse)

2) De fleste beboer dør på hospitalet, men de ønsker nemlig at dø hjemme eller på plejehjem. Ifølge Sundhedsdatastyrelsen for dødssted viser, at af de knap 55.000, der døde i 2018, døde 45 % hjemme eller på plejehjem, 5% døde på hospice og 37 % på sygehuset.

Skriv et svar til: Essay

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.