Generelt
Side 2 - HTX eller STX?
Svar #21
16. maj 2025 af Cutiepatootie
Ja tusind tak for jeres svar! Det er fedt at der kommer indput fra andre perspektiver, så jeg kan blive mere bevidst om de to gymnasier! Er der nogle af jer der ved hvilket slags gymnasie ville være bedst til at forberede mig til (forhåbentligt) et farmaci-studie på universitetet?
På forhånd mange tak for jeres svar! Det er meget værdsat herfra!
:DDD
Svar #22
16. maj 2025 af Christianfslag
Svar #24
16. maj 2025 af Christianfslag
Svar #27
17. maj 2025 af Casperrrrrr
I de naturvidenskabelige fag på STX går man ned i de matematiske forklaringer for at forstå årsagssammenhænge i naturen.
Svar #30
15. juni 2025 af GlipGlop45
#0Hej allesammen!
Jeg håber at I kan hjælpe mig med at fortælle forskellen på STX og HTX? Jeg har tænkt mig at tage en naturvidenskabelig studieretning med bioteknologi og er rigtigt i tvivl om hvilket gymnasie jeg skal overveje.
Jeg så en anden bruger sige at det altid var en tommelfingerregel at vælge HTX hvis man skal på DTU og STX på andre universiteter(og jeg vil RIGTIG gerne på KU).
Nu er spørgsmålet om hvilket gymnasie der er "bedst" for mig. Jeg har lige været på brobygning på STX og skal til brobygning på HTX i næste uge. Jeg vil bare rigtig gerne vide om det er rigtigt at man skal forholde sig til STX hvis man gerne vil ind på andre universiteter. Jeg er bare bange for at få lavere karakter da der er nogle fag som er obligatoriske på STX og ikke interesserer mig såsom idræt og religion. Jeg er især interesseret i matematik biologi og fysik, hvilket som der er studieretninger på begge gymnasier, men der er også sprog som jeg gerne vil prøve at have såsom kinesisk eller russisk.
Kom gerne med nogler andre plusser og minusser!
:)))))
På linjerne er fer ikke rigtig forskel synes jeg. Det er mest i forhold til valgfag. Jeg er HTX 2.g elev, og jeg synes det var ret fedt at have astronomi på c niveau f.eks. Det er desuden også vigtigt at notere menneskerne. Selvfølgelig er det for det meste jokes man hører om htx, men der er altså også lidt sandhed til det. Hvis jeg sagde at folk ikke var "Nørder" på HTX ville jeg nok lyve. Men det betyder ikke at de ikke kan finde ud af at være sociale. Mange af mine klassekammerater er virkelig søde og rare. Endnu federe er at alle er skide kloge, så hvis jeg har problemer med noget kan jeg spørge hvem som heldst, og de vil hjælpe mig.
Jeg vil sige forskellen er fagene, eleverne og lærerne, festerne (Eller manglen deraf lol) og så er der for det meste gutter på htx
Svar #31
15. juni 2025 af GlipGlop45
#21Ja tusind tak for jeres svar! Det er fedt at der kommer indput fra andre perspektiver, så jeg kan blive mere bevidst om de to gymnasier! Er der nogle af jer der ved hvilket slags gymnasie ville være bedst til at forberede mig til (forhåbentligt) et farmaci-studie på universitetet?
På forhånd mange tak for jeres svar! Det er meget værdsat herfra!
:DDD
Lad være med at tænke så langt endnu. Det kan være du finder ud af midt gymnasie det slet ikke er det du vil. Det vigtigste er du vælger et gymnasie du kan lide, og hvor du føler at du passer ind. Nu er danmark heldigvis så godt et land at mand kan gøre næsten alt efter gymnasie, uanset hvad man har haft. Ellers kan man altid læse fag op efter gym.
Skriv et svar til: HTX eller STX?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.