Eksamensforberedelse
Dansk A eksamen imorgen!
Nogen der har fået gode karaktere i dansk som kan fortælle mig hvad man skal komme ind på osv.? Gerne i detaljer :S
Svar #1
10. juni 2008 af sandraB# (Slettet)
Jeg startede med at sige - jeg har lavet en disposition, over hvad jeg ønsker at komme ind på undervejs. Meget vigtigt du gør det.
Først lave en præsentation af det du har trukket.
- komme ind på hvad det er, genre, årstal, forfatter osv.
Derefter analyse og fortolkning af det.
- og til sidst ønsker jeg at perspektivere til følgende bla bla bla.
Svar #2
10. juni 2008 af missheidi (Slettet)
Jeg startede med at præsentere hvad det var jeg trak
Derefter sagde jeg hvad jeg vil komme ind på.
Efter jeg var færdig, gik det over i en samtale mellem lærer, censor og jeg.
Svar #3
10. juni 2008 af sandraB# (Slettet)
Svar #4
10. juni 2008 af missheidi (Slettet)
Det er rigtigt, man skal bare være opmærksom på, at man ikke må fremlægge mere end de 10min af eksamen..:)
Svar #5
10. juni 2008 af sandraB# (Slettet)
Svar #6
10. juni 2008 af missheidi (Slettet)
Jeg fik at vide, at jeg snakkede for hurtigt. Det medførte bl.a. at jeg ikke fik 12...:)
Svar #7
10. juni 2008 af sandraB# (Slettet)
En anden god ting - det er helt okay at være nervøs.
Men tænk når du kommer ind, at det er en almindelig time, og du bare skal ind og fremlægge for din egen lærer.
Svar #8
10. juni 2008 af missheidi (Slettet)
Svar #10
10. juni 2008 af sandraB# (Slettet)
Okay, så det er jo godt.
Men det have jo altid været fedt med et 12 (:
Svar #12
10. juni 2008 af SofieMO (Slettet)
VRØVL!! - Det er vigtigt at det er eleven der styrer eksaminationen. Hvis lærer el. censor ønsker at stille spørgsmål skal de nok afbryde dig undervejs.
Det er vigtigt at du:
- Fremlægger en disposition
- Går systematisk til værks
- Viser overblik og overskud
- Ikke sætter så meget fokus på referat af teksten/film osv., men går til sagen, altså budskab, tema, generelt for perioden (hvad er karakteristisk for netop teksten, og perioden),
- perspektivering (find evt. noget kort men præcist og generelt om alle de forfattere i har gennemgået. Det kan ofte hjælpe til nemmere at finde budskabet, eller frem til kernen.
Håber det hjælper. Jeg skal op i dansk på torsdag, og jeg er også ret nervøs. Det er et stort fag, og det kræver et meget stort overblik, med et 3-års stort pensum. Det er ikke andet for end, at tage den i stiv arm.
Held og lykke!
Svar #13
10. juni 2008 af missheidi (Slettet)
Resten skal være en samtale..!!!
Her er lidt fra HF-kendtgørelsen for Dansk A - som er den samme for stx
"På grundlag af et oplæg på ca. 10min af eksaminanden former den videre eksamination sig som en faglig SAMTALE om det trukne emne. I samtalen perspektiveres til det øvrige læste stof"
Svar #14
10. juni 2008 af missheidi (Slettet)
Tidsrammen er 30 minutter pr. eksaminand, og der gives ca. 60 minutters forberedelsestid. I prøveforløbet
indgår følgende aktiviteter:
- Eksaminanden trækker et spørgsmål, får udleveret det tilhørende materiale, får den fornødne
instruktion og ledsages til forberedelseslokalet.
- Eksaminanden forbereder sig, afhentes og ledsages til eksaminationslokalet.
- Eksaminanden holder et oplæg på ca. 10 min. om det trukne emne.
- Eksaminand og eksaminator samtaler fagligt om det trukne emne. Censor kan evt. deltage i
samtalen.
- Eksaminator og censor fastsætter karakteren, som eksaminator oplyser til eksaminanden i
censors påhør.
Bedømmelse:
Ved vurderingen af den mundtlige fremstilling lægges der vægt på, i hvilken grad eksaminanden
med omtanke og sans for at skelne mellem mindre og mere væsentligt markerer et fokus for sit oplæg,
har disponeret sit oplæg med en hensigtsmæssig overordnet progression og er i stand til at bevæge
sig mellem det konkrete og det abstrakte. Det er endvidere afgørende, om eksaminanden i
overensstemmelse med den stillede opgave i sit oplæg og i den faglige dialog med eksaminator og
censor formulerer sig i et klart og tydeligt sprog og med et hensigtsmæssigt ordvalg.
http://us.uvm.dk/gymnasie/fagene/dansk/documents/danskastx.pdf
Svar #15
10. juni 2008 af SofieMO (Slettet)
Svar #16
10. juni 2008 af missheidi (Slettet)
Din disposition i de 10 min, er nemlig også afgørende på din karakter. Hvis du ikke kan trække de væsentlige pointer op i de 10min, kommer du heller ikke op, og får en høj karakter..
Der SKAL dog være en samtale mellem lærer, censor og elev!
Svar #17
10. juni 2008 af flicka88 (Slettet)
Svar #18
10. juni 2008 af missheidi (Slettet)
Jeg startede med at læse min opgave - altså "hvad skal jeg?"
Derefter lavede jeg en diposition for min fremlæggelse, ud for opgaveformuleringen.
Så begyndte jeg at læse de tekster jeg skulle - med overstregning.
Så gik jeg i gang med at besvare min opgaveformulering.
Da jeg mente jeg var færdig, læste jeg teksterne igennem en gang til.
Så læste jeg min fremlæggelse igennem, for at se om den stemte overens med teksterne og opgaveformuleringen.
Svar #19
10. juni 2008 af ilduce1 (Slettet)
Svar #20
10. juni 2008 af missheidi (Slettet)
Men var så heldig at trække noget inden for medier.. Og scorede mig et 10 tal..