Fysik

Side 2 - Opgaver / beregning til databehandling Hjælp haster..

Brugbart svar (1)

Svar #21
24. januar 2015 af hesch (Slettet)

#20:  Din udregning er rigtig.

Den "rigtige" værdi   ( cvand ≈ 4200 J/kg/K ) afviger en del. Man skriver så nogle gange en forklaring på "fejlkilder" i forsøget, som fx:

-  Du har "glemt" at tage hensyn til varmelegemets varmekapacitet.  (der anvendes jo også energi til at opvarme varmelegemet).

-  Du har lavet den sidste måling ved vandets kogepunkt. Ved 98 - 100 C fordamper der en masse vand, selvom vandet ikke spilkoger. Der er derfor brugt meget energi til fordampningvarme.

Af disse grunde er din målte værdi blevet for stor.


Svar #22
24. januar 2015 af annahansen2

Mange tak for din forklaring. Jeg skriver i mine fejlkilder at jeg har glemt at se på varmelegemets varmekapacitet, da som du skriver anvendes energi til at opvarme varmelegemet. 

- Lige en tilføjelse vi skulle lave forsøget i 5 min. af disse grunde opstår der en fejlkilde, da  den sidste måling bliver ved vandets kogepunkt, men jeg forstår det godt og husker at tilføje det i min fejlkilde. Mange tak.

Jeg skal beregne den procentvise afvigelse mellem den målte værdi og vands specifikke varmekapacitet. 

Jeg ved godt, hvordan man beregner den procentvise afvigelse, men kan ikke helt finde hvad den målte værdi er?

Talværdien er 4830,6 J/kg/K, men hvad med den målte værdi


Brugbart svar (1)

Svar #23
24. januar 2015 af hesch (Slettet)

4830,6 J/kg/K  er din målte værdi.

Den "officielle" værdi er 4200 J/kg/K.


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Opgaver / beregning til databehandling Hjælp haster..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.