Fysik

Rydbergs konstant.

06. marts 2015 af poet (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! Jeg har er igang med at lave en rapport i fysik, hvor jeg skal bevise RYdbergs konstant, efter egne måle bølgelængder. Jeg ved godt at der er noget helt galt med mine resultater, men min lærer sagde at jeg bare skulle bruge mine resultater alligevel. Indtil nu har jeg lavet det som jeg har vedhæftet og nu skal jeg finde middelværdien for R-værdierne, hvordan gør jeg det? Er det bare at addere dem og dividere med tre?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Middelværdien af nogle tal er lig med summen af tallene divideret med antallet af tal. Ja, læg dem sammen og divider summen med 3.


Svar #2
06. marts 2015 af poet (Slettet)

Jeg får dette tal ud. Synes bare at det virker ret usandsynligt.. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#0

Hvad er blevet målt i forsøget? Bemærk, at bølgelængden for n = 5 ikke er synlig med det normale øje.

Balmerserien for brint producerer synlige spektrallinier; her er n1 = 2 .


Svar #4
06. marts 2015 af poet (Slettet)

Dette er resultaterne.. :/


Svar #5
06. marts 2015 af poet (Slettet)

Det er for brint vi har målt, men tror måske at vi har målte med det forkerte gitter, eller kigget på den forkerte orden.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#5

Som sagt kan man ikke se lys med bølgelængden 1095 nm. Du har sikkert ikke beregnet bølgelængderne korrekt.


Svar #7
06. marts 2015 af poet (Slettet)

Tror ikke at det er fejlen, da jeg har beregnet dem således.. Vedhæftet fil 

Tror dog bare at det er en målefejl.


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#7

Du angiver ingen enheder i mellemregningerne. Man har vel bestemt gitterkonstanten d og så beregnet afbøjningsvinkler ved at måle afbøjningsplettens afstand på en skærm?

En bølgelængde på 116 nm er heller ikke synlig.


Svar #9
06. marts 2015 af poet (Slettet)

Ville det være lettere for dig, hvis jeg sendte min rapport over besked? Selvfølgelig kun hvis du har tid til at se på det.


Skriv et svar til: Rydbergs konstant.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.