Studievalg og videregående studie

Dansk på KU eller SDU

01. august 2015 af K92H (Slettet)

Hej alle sammen.

Jeg står i den situation, at jeg har fået tilbudt en standbyplads på dansk på KU, eftersom jeg ikke kom ind på min første prioritet, hum. bach. på RUC. Nu kan jeg så se, at der stadig er ledige pladser på dansk på SDU, og jeg overvejer derfor at søge der i stedet.

Min drøm er egentlig at blive journalist, men efter andet år med afslag i både Århus og Odense, besluttede jeg mig for at bruge ventetiden på et studie fremfor at spilde endnu et sabbatår på arbejde (også i tilfældet af, at jeg ikke kommer ind næste år). 

Jeg kender absolut ingen ting til KU eller SDU (kun til deres journalistuddannelse) og ved derfor heller ikke, hvad der er godt og skidt, hvor forskellige de er (fagligt og socialt) osv. osv.

Derfor håber jeg jo selvfølgelig, at der er nogle herinde, der har lidt kendskab til enten det ene eller andet (eller begge!), og kan hjælpe mig lidt på vej. 

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (2)

Svar #1
01. august 2015 af OnceUponATime

Jeg skal ikke læse dansk, men jeg kan dog fortælle hvorfor jeg har valgt SDU fremfor andre universiteter.

Jeg har besøgt universitetet i anledning af en mcq-test. Jeg synes at universitet var overvældende. Bygningsarkitekturen var smuk! De høje trapper havde til formål at få de studerende/ besøgende til at føle sig små og ubetydelige. Universitetet virker autoritær i dens arkitektur. Jeg faldt for universitetet da.
Herudover var jeg vild med, at alle fakulteter lå under samme tag. Du møder derfor folk på tværs af uddannelser. Og det synes jeg var vildt dejligt! Det giver mulighed for at møde forskellige mennesker, og du er ikke bundet til dine medstuderende der læser samme uddannelse som dig..
Så det var jeg glad for :)

Jeg går vel ud fra at det er dansk på SDU i Odense der er tale om?

Svar #2
01. august 2015 af K92H (Slettet)

Tak for svar!

Jeg har selv været på SDU 3 gange (2 gange i forbindelse med optagelsesprøven til journalistik og en anden gang på rundvisning med højskole) og jeg synes også, at universitet var virkelig flot og meget moderne. Jeg har lidt på fornemmelsen, at KU er delt meget op i forhold til uddannelserne (så vidt jeg har forstået, er en del af uddannelser fordelt forskellige steder i Kbh, selvom det hører under KU), hvorimod det er federe, når alle er under samme tag, som du selv siger.

Men tusind tak for svaret!

Er dog mest interesseret i at vide, hvordan uddannelsen på SDU er i forhold til på KU, så hvis der er nogle, der læser dansk (eller noget andet) på enten KU eller SDU, må I meget gerne fortælle lidt om det!


Skriv et svar til: Dansk på KU eller SDU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.