Matematik

Dobbelteintegral og polære koordinater

06. december 2015 af ehhm - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa, jeg er blevet stillet denne opgave, og mangler hjælp til b, c og d. jeg er godt i stand til at udregne integralet, men det er grænserne jeg har svært ved at finde. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. december 2015 af peter lind

Du skal gå over til polære koordinater x2+y2= r2  x= r*cos(θ)  dA = rdrdθ   hvor 0 ≤ r ≤ 4   0 ≤ θ ≤ 2π. Den første integral kan derfor skrives

040 er^2*r drdθ

Samme metode kan bruges på c)

d) Løs ligningssystemet   ∂f/∂x=0 og ∂f/∂y=0   Dette giver mulige ekstremaer inde i området. Du skal endvidere undersøge på randen. Her bliver det det mere kendte finde maks og min for en funktion af en variabel


Svar #2
07. december 2015 af ehhm

I b) kan jeg ikke forså hvorfor "r" ganges på e^(r^2), da der jo kun er x^2+y^2 som skal konverteres? derudover har jeg i mit domæne kun fået skreveret halvdelen af cirklen, således.

kan θ så ikke max være pi fremfor 2pi

håber du kan hjælpe :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2015 af peter lind

Det skyldes at dA = rdrdθ.

Se på arealet af den ring, du har i #2 og antag at den er meget, meget tynd. Omkredsen af ringen er 2πr og tykkelsen dr. Arealet er så med god tilnærmelse 2πdr.

Hvis du kun skulle regne på halvdelen af skiven er det korrekt at den øvre grænse skal være π.


Svar #4
07. december 2015 af ehhm

altså mit bud ville være til b'ern \int_{0}^{pi}\int_{3}^{4}(e^r^2)r drd\Theta

fordi 3 ≤ r ≤ 4   0 ≤ θ ≤ π ifølge skitseringen

bare glem det med r, fra #2, den er jeg med på nu :) 


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. december 2015 af peter lind

det er korrekt


Svar #6
07. december 2015 af ehhm

Jeg er nu begynt på opgave d, men er stødt på problemer. jeg prøver at finde det kritiske punkt, altså som du skrev   ∂f/∂x=0 og ∂f/∂y=0, men kan ikke løse dette ligningsystem. 

jeg fandt de partielle afledede til at være 

∂f/∂x(x*exp(x^2+y^2))=(2x^2+1)*exp(x^2+y^2)

∂f/∂y(x*exp(x^2+y^2))=2*y*x*exp(y^2+x^2)

og de skal altså sættes lig 0, men det er svært når der er flere variable


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. december 2015 af peter lind

Metoden var heller ikke heldig, da punkterne ligger på randen. se https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1647541 for to andre metoder


Skriv et svar til: Dobbelteintegral og polære koordinater

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.