Matematik

Matematik efter 3.g?

16. august 2017 af kSchmidtN (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Studieportalen.

Jeg blev student til sommer og er i gang med mit første ud af mange sabbatår ;)

Dog ønsker jeg ikke at forsømme alt det, jeg har lært i min gymnasietid - især ikke matematik. Jeg trak det i sin tid op fra B- til A-niveau, og jeg har altid været interesseret i og god til faget. Derfor vil jeg høre om, der er nogle af jer, der har tips og tricks til at vedligeholde og forhåbentlig forbedre ens matematiske evner, mens man tjener en skilling eller to. Altså havde bare tænkt nogle opgaver, noget læsning, osv. man kunne bruge 2-3-4 timer om ugen på.

Kh.

PS. Det er ikke fordi jeg nødvendigvis skal bruge matematik til noget videregående uddannelse. Jeg interesserer mig blot for faget og ønsker at blive bedre.


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. august 2017 af Mathias7878

Du kunne vel prøve at løse nogle tidligere eksamenssæt engang imellem :)

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #2
16. august 2017 af Eksperimentalfysikeren

Man kan også finde forskellige artikler af matematisk karakter på nettet og andre steder. Det er selvfølgelig ikke altid nemt at søge efter dem.

To interessante artikler, jeg har fundet, findes på Wikipedia (jeg tror, det er den engelske). Den ene handler om kvaternioker. Det er en udvidelse af de komplekse tal til tre komplekse enheder: i,j,k. Kvaternionerne bruges til at beskrive drejninger i rummet.

Mere langhåret er en artikkel om operatorregning. Man tager f.eks. formen

\frac{df(x)}{dx} = \frac{d}{dx}f(x) = Df(x),

hvor D så betegnes differentialoperatoren. En andenordens differentialligning kan så skrives D^{2}f(x) + aDf(x) +bf(x) = 0\\ (D^{2}+aD+b)f(x) = 0

Dette kan udnyttes til at løse differentialligningen.

Denne metode kan udvides til mere komplicerede problemer.


Brugbart svar (2)

Svar #3
17. august 2017 af Anders521

Hejsa,

desuden kan du også hjælpe elever på studieportalen: her får du ikke kun afprøvet dine viden til at hjælpe en elev i et givet område i matematik, men også hvorvidt du kan formidle den til elevens faglig niveau.


Brugbart svar (1)

Svar #4
17. august 2017 af peter lind

Shaum's outline series er nogle bøger også om matematik, som jeg har fundet er aldeles fremragende til selvstudium. Nogle titler

numerical analysis

finite differences and difference equations

Fourier transforms

laplace transforms

Du kan låne bøgerne på bilioteket. Der er også nogle gratis eksempler på nettet. Søg selv

Jeg skal dog lige blevet opmærksom på at on calculus har 2 eksempler hvor der angivet nogle ualmindelig klodset og overflødige sætninger. Jeg har ikke selv læst bogen


Svar #5
18. august 2017 af kSchmidtN (Slettet)

#1, #2, #3, #4:

Mange tak, det var alt sammen meget brugbart!


Skriv et svar til: Matematik efter 3.g?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.