Matematik

Find a og b i eksponentiel funktion

18. oktober 2017 af zserdx - Niveau: A-niveau

Hej derude

Jeg har fået stillet en opgave, der går ud på, at jeg skal finde a og b i en eksponentiel funktion, der skal beskrive en udvikling i installeret solenergi over en tidsperiode. 

Dertil ved jeg, at grafen går igennem 8 punkter (vedhæftede billede).

På computeren ved jeg, at jeg kan lave eksponentiel regression for at finde a og b, men eftersom at opgaven skal løses i hånden, er jeg lidt i tvivl. Jeg kan jo ikke lave regression på papir.

Jeg kender formlen for beregning af a, når man kender 2 punkter den eksponentielle graf går igennem. Men eftersom jeg er givet 8 forskellige punkter, vil jeg også få flere forskellige resultater for a. Jeg har prøvet mig lidt frem.

Håber der er nogle derude, der kan hjælpe :)

Vedhæftet fil: Screenshot - mat.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2017 af Matkaj

Har I lært om enkeltlogaritmisk papir? Hvis ja, kan du benytte det.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. oktober 2017 af Mathias7878

Er du sikker på, at opgaven skal laves i hånden? Jeg har altid fået at vide, at når der er givet mere end to punkter, skal der laves regression.

- - -

 

 


Svar #3
18. oktober 2017 af zserdx

Altså opgaven skal laves både på computeren, men også i hånden


Svar #4
18. oktober 2017 af zserdx

Ja vi har brugt enkeltlogaritmisk papir før, men hvordan kan det bruges til at finde a og b?


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. oktober 2017 af Matkaj

Grafen for en eksponentiel funktion er en ret linje i et enkeltlogaritmisk koordinatsystem. Så hvis du plotter dine målepunkter, kan du ud fra dem tegne den bedste rette linje (pr. øjemål), herefter kan du aflæse b som den bedste rette linjes skæring med y-aksen. Ud fra b og et aflæst punkt på linjen (skal ligge så lang fra b som muligt) kan du beregne a. Med hjælpemidler laver du selvfølgelig bare regression.


Skriv et svar til: Find a og b i eksponentiel funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.