Studievalg og videregående studie

Hvordan får man arbejde som aktuar? Hvor er opslagene da henne?

08. februar 2019 af ALMAMERENGUE

Sidder og kigger på uddannelser som fx "aktuar/forsikringsmatematiker". Jeg har læst mig frem til at alle aktuarer får arbejde med det samme: der er næsten ingen arbejdsløshed.

Mit spørgsmål er så bare, HVORDAN får de arbejde? Hvis jeg fx googler "job aktuar", så finder man fx jobindex-siden https://www.jobindex.dk/jobsoegning?q=aktuar, hvor der er 4 opslag, og alle kræver tidligere erfaring.

4 virker ikke af meget, og at de kræver erfaring betyder jo så at nyuddannede aktuerer nok ikke bliver ansat. Så jeg forstår ikke helt hvorfor det siges at alle nyuddannede aktuarer får arbejde med det samme, nu hvor jeg slet ikke kan finde særlig mangle opslag der kræver aktuarer?


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. februar 2019 af guzbak

Efterspørgslen er rigtig høj, fordi der er meget få der bliver uddannet i det, og man kan kun læse det på KU. Det er et hårdt studie, hvor jeg personligt har kendt 4, som læste det, og kun 1 af dem er blevet færdige.

Du kan fx få jobs ved at søge enten uopfordret, eller ved at have et studiejob, hvor de så vælger at beholde dig efter.

Jeg ville tro at der ikke er opslag konkret med "søger aktuar...", fordi der er så få, og man derfor er nødt til lige at søge ud bredere, for at være sikker på at stillingen bliver besat. Men det er helt korrekt at der ikke er arbejdsløshed, de bliver bare hamstret så hurtigt, at det næsten ikke kan betale sig at have en jobannonce ude kun for dem, da de allerede er i arbejde ;-)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Hvordan får man arbejde som aktuar? Hvor er opslagene da henne?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.