Fysik

Hjælp til at forstå og forklare en formel i fysik/kemi

09. juni 2023 af Hutt - Niveau: 9. klasse
Hej.
Er der en, der kan hjælpe med at forklare mig, hvordan jeg skal forstå den vedhæftede formel?
Jeg skal bruge den i fysik/kemi delen til en fællesfaglig naturfagsprøve i 9. klasse, hvor jeg skal fortælle om fermentering.
Jeg har ikke tal på, hvor mange lærere vi har haft i naturfag, og flere er blevet fyret pga manglende niveau/ mangelfuld undervisning. Den lærer der skal føre os til eksamen har ikke selv fysik/kemi delen, men hun siger jeg skal forklare formlen. Jeg har bare ikke lært hvordan. Er der en der kan forklare mig det, så jeg kan forstå det uden nogen som helst baggrundsviden?
På forhånd tak.
Vedhæftet fil: IMG_6348.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2023 af KaptajnGrøntsag

Hej Hutt

Irriterende med mange lærerskift. Der er super mange gode videoer til, hvordan denne proces foregår. Her er en hurtig forklaring af det.

Den vedhæftede figur viser reaktionen for akoholgæring. Akoholgæringen dækker over den proces hvor gærceller under iltfattige forhold danner ethanol (alkohol). Gæringen er altså gærcellers forsøg på at trække vejret og lave energi, selvom der ikke er ilt til stede. Produktet af dette bliver affaldsstoffet ethanol, som vi mennesker kan drikke som alkohol. Gærcellerne kan altså ikke danne ethanol, hvis der er ilt tilstede.

Reaktionen viser hvordan pyruvat (et stof der indgår i energiomdannelsen og gæringen) omdannes til acetalehyd vha. enzymet pyruvat decarboxylase. (Enzymer er kroppens byggepladsmedarbejdere og de sørger for, at alt i kroppen sker hurtigere og mere effektivt). Det førnævnte enzym fjerner noget CO2 fra pyruvat (også derfor det heder DEcarboxylase). Acetaldehyd bliver nu omdannet til ethanol vha. NADH. NADH er et stof i kroppen, som skaber energi, når den bryder bindingen mellem NAD og H. Ved bryding af denne binding, kommer der energi til, at reaktioner kan ske. 

Når denne reaktion er sket, er alkoholgæringen færdig og vi har ethanol. Da ethanol er et giftstof, kan der ikke produceres uendelige mængder af dette før, at gærcellerne begynder af dø. Det er bl.a. derfor at øl normalt har alkholprocent på 5% (maks omkring 15% ved meget særlige øl).

Læs mere her: https://denstoredanske.lex.dk/fermentering


Svar #2
12. juni 2023 af Hutt

Kære KaptajnGrøntsag.
Jeg beklager jeg først svarer nu, men jeg blev syg og har kæmpet for at forstå hvordan pokker jeg grejer de der formler.
Tusind tak for din kæmpe hjælp. Det har givet en lille forståelse for, hvordan jeg skal forstå formlen. Vi har overhovedet ikke lært, hvordan man læser en formel, så jeg håber ikke, at jeg bliver spurgt alt for meget ind til det. Jeg havde valgt et andet emne, og det var også blevet godkendt, men pludselig blev det afvist og så blev jeg pålagt at “vælge” fermentering. Jeg knokler løs, men det er svært at bruge alle de fagudtryk der kræves, når man ikke har lært dem. Jeg skal nok være heldig, hvis jeg består. Jeg kan i hvert fald helt sikkert bruge din forklaring, for den fik et par ting til at falde på plads, så endnu engang tak for hjælpen.
Jeg har læst det i denstoredanske, men det forstår jeg desværre ikke meget af.

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2023 af KaptajnGrøntsag

Det var så lidt - håber, at det går. Det eneste man kan gøre, når man har svært ved noget, er at øve sig! Du må skrive på denne tråd igen, hvis der opstår flere spørgsmål :) Held og lykke!


Svar #4
12. juni 2023 af Hutt

Tak skal du have. Det kan godt være jeg skriver igen, hvis der er noget jeg gerne vil høre, om jeg har forstået rigtigt.

Skriv et svar til: Hjælp til at forstå og forklare en formel i fysik/kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.