Historie

Vil du tjekke min historie - problemforulering

13. april 2011 af XxYyOo (Slettet)

Hej

Er der nogen der vil bruge kun 5  minutter af sin tid, bare lige for at tjekke min problemformulering, om der er sammenhæng i den.... og evt råd?


Problemformulering
- Hvorfor opstod Renæssancen? Hvordan opstod Renæssancen? Hvornår opstod Renæssancen?
- Hvordan påvirkede den samfundet? Hvilke politisk og socialt betydning havde den?

I min historie opgave, vil jeg starte med at redegøre for Renæssancens indhold, og komme ind på hvad Antikken havde af betydning for Renæssancen. Jeg kommer også ind på Manierismen, som var overgangen mellem Barokken og Renæssancen.
Jeg vil dermed også inddrage, Leonora Christine, som havde et liv præget af forandringer i Renæssancen – fra kongens datter, til at sidde fængslet i 22 år i Blåtårn. Jeg vil derfor også komme ind på menneskets forskellige værdier og levemåder, og Humanismen og det nye menneskesyn.


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. april 2011 af YoungSlowy (Slettet)

Din problemformulering må ikke indeholde spørgsmål, som kan besvares let. Fx "Hvornår opstod Renæssancen?"

Spørgsmålene er ikke fyldestgørende nok til at du kan bruge selve spørgsmålet som et ordentligt problem du vil finde svar på senere.

Hellere to skarpe spørgsmål, der skal være grundlaget for et problem som du vil finde forsøge at finde svar på igennem arbejdet.

Et råd. Spørgsmålene kunne også starte sådan her, hvis nu det var sådan, ville det så... hvad så hvis... OSV

Forstår du min pointe?


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. april 2011 af phoebebuffay (Slettet)

.


Svar #3
13. april 2011 af XxYyOo (Slettet)

kan du give et eksempel, så jeg er sikker på at jeg forstår det ?  bare et tilfældigt eksempel :)

Og forresten, hvad synes du er vigtige "emner" at have med under perioden renæssancen ?


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. april 2011 af YoungSlowy (Slettet)

#3

Sid og tænk på nogle "løse ender" under Renæssancen og find da et godt problem. Jeg har ikke sat mig ind i emnet og kan derfor ikke komme med et eksempel. Men tænk og find et eller to problemer der er kvalitet i. Iøvrigt er der ikke noget galt med dine spørgsmål som sådan, men det er bare ikke rigtig problemorienteret og ikke stort nok til kritik osv. Første spørgsmål er fx godt.

Håber du bedre forstår mig nu?


Brugbart svar (1)

Svar #5
13. april 2011 af Mads1980 (Slettet)

Som pointeret andet steds, ville du vinde meget ved at få kogt din problemformulering ned.

En god problemformulering har gerne et redegørende, analyserende, og diskuterende/vurderende niveau. I dit tilfælde kunne det redegørende niveau være en præsentation af de primære kendetegn ved renæssancen, efterfulgt af en analyse af renæssancehumanismen (find evt. tekster af Erasmus af Rotterdam, Bruno, Luther eller lignende). Sidst vil du så evt. kunne komme med en diskussion af renæssancehumanismens betydning for hvor tid (med udgangspunkt i din egen analyse)

Derved opnår du et højt taksonomisk niveau, samtidig med at du får en koncentreret problemstilling med udgangspunkt i renæssancehumanisme.

Pas på med at betragte renæssancen som en ting der "gør noget" ved f.eks. samfundet. Begrebet "renæssancen" er blot en periodebetegnelse. (som faktisk først fik sit navn i oplysningstiden - dvs. folk i renæssancen betegnede ikke deres egen tid som "renæssancen")


Svar #6
14. april 2011 af XxYyOo (Slettet)

#4 og #5 mange tak for hjælpen, i har virkelig fået mig i gang :):)


Skriv et svar til: Vil du tjekke min historie - problemforulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.