Psykologi

Paradise hotel og kognitive skemaer

22. maj 2011 af Blabla66 (Slettet)

Hvis man skulle kigge på Paradise-hotel-deltagernes kognitive skemaer, hvad kunne eksempel så være herpå? eller på seernes kognitive skemaer for den sags skyld?


Brugbart svar (2)

Svar #1
27. maj 2011 af FuzzPanda

Kognitive skemaer er en form for indre, mentale strukturer, der på en systematisk måde organiserer de erfaringer og indtryk, vi gør os, og de opstår som følge af, at vi forsøger at løse de gåder, som vi sættes overfor i verden. Vi prøver at bringe vores indre forståelse af verden i overensstemmelse med det nye, vi ser og oplever. Denne ligevægt opstår på to måder – enten ved at man bruger sine tidligere erfaringer til at forstå det nye med – assimilation. Eller ved at man ændrer sine gamle erfaringer i overensstemmelse med de nye oplevelser – akkomodation.

Nu hvor du ved det, så forestil dig du er en af blondinerne fra Paradise. Det burde skrive sig selv, hvis du kender nok til personernes baggrund =)


Brugbart svar (2)

Svar #2
27. maj 2011 af FuzzPanda

Hov, det er da dig med determinismen!
Ved at skrive opgave?


Svar #3
28. maj 2011 af Blabla66 (Slettet)

Tror ikke jeg kender nok til deres baggrund. Hmm, kender jo lidt til Amalies, eftersom hun er blevet vist meget i medierne.

Men kan simpelthen ikke gennemskue hvad hendes kognitive skemaer skulle være? Er det noget du kan gennemskue for mig? :D

Og ja! Jeg er igang med AT - skal op til eksamen mandag, så er meget stresset og burde egentlig ligge opgaven fra mig for idag.. hmm... :)


Svar #4
29. maj 2011 af Blabla66 (Slettet)

Kan man sige at Amalies kognitive skemaer er, at "hvis du er kendt har du masser af succes"?

Og seernes kognitive skemaer: ungdommen er narcissistiske -> deltagerne er narcissistiske ?


Brugbart svar (2)

Svar #5
29. maj 2011 af Pernille-N (Slettet)

Nogle unges kognitive skemaer kunne måske også være, at man kun er nogen/er noget værd, hvis man er kendt. Tenderserne ses i mange realityprogrammer, hvor flere og flere vil gøre alt for at blive kendt -ligegyldigt for hvad, det er ofte ikke det vigtigste. Unge der ser realityprogrammer med folk, som bliver kendte, vil måske gerne have den samme "anderkendelse/bekræftelse" ude fra.

I Anthony Giddens termenologi kunne man måske sige, at vi i det postmoderne samfund er udsat for et stigende pres for selvrealisering, fordi vores selvidentiteter i mindre grad end tidligere er fastsat på forhånd, hvilket bevirker, at vi selv skal forme vores identitet ud fra de uanede muligheder, der er i dag. Ved at blive kendt kan man måske opnå en håndgribelig identitet som "den kendte" der falder udenfor mængden.

Men det er jo bare spekulationer :)


Skriv et svar til: Paradise hotel og kognitive skemaer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.