Psykologi

Psykologi eksamen - Case - C niveau

12. juni 2011 af natiih (Slettet) - Niveau: C-niveau

 Hej derude..

Da jeg skal til psykologi eksamen torsdag, kunne jeg godt bruge lidt hjælp..

Jeg er virkelig dårlig til at analysere psykologi cases, da vi næsten ikke har haft nogle her i år..

Derfor har jeg prøvet at finde eksempler på google, men synes ikke rigtig der var nogle..

Er der nogen af jer, som har været oppe, og evt. har nogle eksempler jeg kan få, så jeg kan øve mig lidt?

Og har I ellers nogle gode råd inden jeg skal op, for synes det er meget svært at skelne de forskellige teorier og psykologer fra hinanden, ligemeget hvor meget jeg læser op på det.

På forhånd TAK!


Brugbart svar (4)

Svar #1
12. juni 2011 af Pettson

Jeg vil foreslå dig at undersøge, om denne lærebog kan hjælpe dig - du kan skaffe den på biblioteket:

Mennesker imellem - nærhed og distance : i udvikling, samspil og forskellighed : grundbog i psykologi
Carsten Nejst Jensen, Lotte Rienecker
BOG: 1. udgave, 8. oplag. - Kbh., Munksgaard, 1999. - 235 sider, illustreret
ISBN: 87-16-10803-5
Opstilling i folkebiblioteker: 13
Emne: psykologi
Form: lærebøger
Målgruppe: ; for hf
Anvendt litteratur: side 230-232

"Bogens indhold skal belyse psykologiske fænomener og problemer, som mennesker i 1990'erne støder på i løbet af livet. Bogen bygger på de psykodynamiske psykologi, dels den klassiske psykoanalyse og dels den nyere objektrelationsteori. Begreberne og teorien underbygges bogen igennem af undersøgelser, eksperimenter og observationer samt af cases m.v."
[note tilføjet af University College Nordjylland, Skolevangen, Hjørring]

NB Kig efter, om nogen af de andre bøger i gruppe 13 indeholdes cases, som du kan bruge til at øve dig på.


Brugbart svar (3)

Svar #2
13. juni 2011 af Djemba (Slettet)

Når du skal lære at skelne teorierne fra hinanden, så bruger du bare videnskabs-trekanten. Noter ned hvert emne, hvor det ligger på trekanten. Fx socialpsykologi er i samfundsvidenskaben, fordi det handler om mennesket i gruppen. Den kognitive psykologi er i naturvidenskaben, fordi det handler om de processer der foregår i hjernen(hukommelse og perception) Osv.


Brugbart svar (7)

Svar #3
13. juni 2011 af Djemba (Slettet)

Når du skal skelne imellem teoretikere indenfor samme emne, så noter du bare ned, hvad de mener og så noter forskellen på dem.

Fx

<span style="font-size:12.0pt;line-height:115%;font-family:"Arial Black","sans-serif"; mso-fareast-font-family:"Arial Unicode MS";mso-bidi-font-family:"Arial Unicode MS"">Freud kontra Erikson

-      Freud ser en klar sammenhæng mellem barnets opvækst og det voksne liv, når først en udviklingsfase er gået galt, kan den ikke brydes(derfor kan psykoanalysen ikke forklare mælkebøtte-børn), hvorimod Erikson vil mene at forandring er en livsproces og dermed ikke så fastlåst som Freud påstår det.  </o:p>

-      <span style="font-size:12.0pt;line-height:115%; font-family:"Arial Unicode MS","sans-serif"">Det er netop derfor at man siger at Erikson ændrede Freuds psyko-seksuelle udviklingsmodel til en psykosocial udviklingsteori med udgangspunkt i at udvikling sker igennem hele livet.  Erikson bevæger sig væk fra Freud og ligger afstand til den betoning af seksualitetens betydning som Freud gav. Miljøet har afgørende betydning for individets udvikling mente Erikson.</o:p>

<span style="font-size:12.0pt;line-height:115%; font-family:"Arial Black","sans-serif";mso-fareast-font-family:"Arial Unicode MS"; mso-bidi-font-family:"Arial Unicode MS"">Stern kontra Freud og Erikson.</o:p>

-      <span style="font-size:12.0pt;line-height:115%; font-family:"Arial Unicode MS","sans-serif"">Stern mener modsat Freud og Erikson at man ikke kan tale om faser, men i stedet for lag. Baggrunden for at kalde det laget er, at Stern mener at stadier som man traditonelt gør brug af, ikke helt fanger essesen fordi de forskellige udviklingstrin ikke afløser hinanden med derimod eksisterer side om side.</o:p>

<span style="font-size:12.0pt;line-height:115%; font-family:"Arial Black","sans-serif";mso-fareast-font-family:"Arial Unicode MS"; mso-bidi-font-family:"Arial Unicode MS"">Stern kontra Mahler og Freud</o:p>

-      <span style="font-size:12.0pt;line-height:115%; font-family:"Arial Unicode MS","sans-serif"">En vigtig forskel er, at både Mahler og Freud mente at barnet i den første tid efter fødslen indegår i i den symbiotiske fase, hvor barnet ikke opfatter andre omkring en(mangel på perception), men så at sige er at opslugt af sig selv. Nyere spædbørnsforskning (Stern)viser dog at dette ikke holder stik. Barnet har faktisk en glimrende evne til at reagere på de ydre stimuli(påvirkninger)</o:p>


Svar #4
13. juni 2011 af natiih (Slettet)

 Mange tak for det :)


Brugbart svar (4)

Svar #5
21. juni 2011 af lambimusen

ved godt det måske er et dumt spørgsmål, men hvad er videnskabs-trekanten?


Brugbart svar (3)

Svar #6
21. juni 2011 af Djemba (Slettet)

Det er bare en trekant, hvor humanvidenskaben, naturvidenskaben og samfundsvidenskaben er placeret. Intet andet.


Brugbart svar (3)

Svar #7
21. juni 2011 af lambimusen

ok Tak for det..... det er da et guldkort at kunne bruge til eksamen :)


Skriv et svar til: Psykologi eksamen - Case - C niveau

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.