Afsætning

Sammenhængen ml. S-O-R modellen og de 4 P'er?

04. november 2011 af 615243 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Er der en der kan fortælle mig hvad sammenhængen er mellem S-O-R modellen og de 4 P'er?

Kan man evt. bruge de 4 P'er ved Stimuli?


Brugbart svar (3)

Svar #1
07. november 2011 af Amarylllis (Slettet)

S-O-R modellen og de 4 P´er er 2 vidt forskellige ting :) 

SOR-modellen bruges til at vurdere/analysere købsadfærden hos en konsument og hvordan vedkommende bliver påvirket, når han skal foretage et køb. Det er AL påvirkning du kan forestille dig .... familiemæssigt, psykologisk mv.

De 4 P´er er hvordan en virksomhed skrue sit tilbud sammen til konsumenten. Dvs hvordan sammensætter en virksomhed sin pris, produkt, placering og promotion for at opnå maksimalt salg.

Hvis jeg skal give et exempel på ovenstående, så kunne det fx være Bilka der ved at de sælger flest røde bøffer og rødvin i starten af måneden, mens der ryger mest pasta med kødsovs over i slutningen (grundet hvornår folk har penge) - dermed kan de pille ved prisparameteren på bøffer (evt dyrere i starten af måneden så de får hevet flere penge ind), de ved hvornår de skal køre tilbud på forskellige ting, fordi de har viden om, hvad der bliver solgt hvornår.

Håber det gav lidt mere mening ?!? :) Det handler i bund og grund bare om, at SOR bruges til at forklare hvad der sker oppe i hovedet, når en forbruger skal foretage et køb og de 4 P´er, hvordan en virksomhed så kan skrue deres tilbud sammen, når de ligger inde med de informationer.


Brugbart svar (2)

Svar #2
07. november 2011 af Amarylllis (Slettet)

PS: SOR-modellen er til brug på B2C markedet og ikke B2B markedet. De 2 grundlæggende forskelle på B2B og B2C markedet er, at man på B2B køber rationelt, mens man på B2C køber emotionelt.


Skriv et svar til: Sammenhængen ml. S-O-R modellen og de 4 P'er?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.