Fransk

Fransk eksamen

09. juni 2005 af Maria17 (Slettet)
Hej

Jeg skal til fransk eksamen på mandag.
Det er i begynderfransk, 2.g-niveau.

Hvad kan man gøre/sige for at få en god karakter?

Er der nogen der har nogle gode råd, eller noget jeg kan gøre her op til eksamen..?

Mange hilsner
Maria

Brugbart svar (2)

Svar #1
09. juni 2005 af Mads (Slettet)

Så meget som jeg gerne vil hjælpe dig i din situation, så bliver dette emne drøftet hvert år på denne tid.

Så i stedet for kejtet at forsøge at opsummere hvad der bliver sagt hvert år, så vil jeg anbefale dig at kigge igennem de gamle tråde om samme emne. Så skulle du gerne få alle guldkornene med.

Men hvis du har specifikke spørgsmål du ikke kan finde svar på, så stil dem endelig, så sidder et helt panel klar til at besvare dem så godt vi kan.

Brugbart svar (2)

Svar #2
09. juni 2005 af Sarah88 (Slettet)

Nu går jeg ganske vel kun i 10. klasse, men har alligevel måtte gå 4 år igennem med fransk :S
Jeg ER dog i stand til at komme med råd alliegevel ;)

Disponering: Nu da det er 2.g, vil jeg mene at det passer fint hvis du startede med at komme med en disponering om hvad du vil fremlægge de næste minutter du har til rådighed.

Overblik: Du skal virkelig virke som om at du har et godt overblik og at du har styr på tingene.

Nervøsitet: Det er helt legitimt at du er nervøs, det er kun menneskeligt. Og så længe du smiler og ikke går i panik, vil jeg mene at det er helt i orden;)

Vendinger: Hvis du lige sidder her i weekenden og øver dig på nogle vendinger som er meget typiske franske, så ville det være helt fint. DET trækker kun op ;)

Grammatik: Nu ved jeg ikke hvor god du er til fransk, men jeg ved at grammatikken er meget vigtig. Så hellere at du taler lidt langsommere med grammatikken i orden, end at du taler hurtigt med grammatikfejl.

Det var de råd jeg lige kan give dig, håber at de kan bruges. Og held og lykke :)


MVH. Sarah

Svar #3
10. juni 2005 af Maria17 (Slettet)

Okay.
Synes faktisk det lyder som nogle rigtig gode råd!
Mange tak! :O)

Mvh. Maria

Brugbart svar (2)

Svar #4
10. juni 2005 af Nemesis (Slettet)

Du kunne stoppe med at snyde og begynde at lave et ærligt stykke arbejde.

Det er jo helt vildt, hvad du har fået hjælp til i forbindelse med div. opgaver gennem tiden (153 tråde!).

Svar #5
10. juni 2005 af Maria17 (Slettet)

#4
Tak, det var meget konstruktivt!

Brugbart svar (2)

Svar #6
10. juni 2005 af Sarah88 (Slettet)

#4

Snyde? Sig mig, er det ikke i orden at få hjælp?

Brugbart svar (2)

Svar #7
10. juni 2005 af Nemesis (Slettet)

# 5 + #6

Snyderiet består i, at Maria17 som følge af, at hun får vanvittigt meget hjælp, antageligvis afleverer opgaver på et niveau langt over hendes eget.

Jamen, snyder hun i sidste ende ikke kun sig selv, kunne en naiv person her indvende? Svaret hertil er nej – hun snyder også andre studenter og hele samfundet. Hendes uretfærdigt høje gennemsnit giver adgang til en række højt efterspurgte uddannelser, og når hun bliver optaget herpå, ”stjæler” hun egentlig en plads fra en dygtigere og selvstændigt arbejdende elev. Dette er ikke blot uretfærdigt overfor denne elev, men også fra en samfundsmæssig synsvinkel er det uhensigtsmæssigt – det er jo ønskværdigt, at det er de dygtigste, som tager de dyreste uddannelser og besidder de mest ansvars- og betydningsfulde positioner i samfundet.

Slutteligt vil jeg bemærke, at Maria17 blot er rationel og egoistisk. Problemet er ikke, at hun er dette, men snarere, at systemet ikke har taget højde herfor. Konkret kunne problematikken løses ved at skriftlige eksamener i samtlige fag skulle erstatte årskaraktersystemet.

Brugbart svar (2)

Svar #8
10. juni 2005 af Nemesis (Slettet)

# 6

Jamen, hvis det vitterligt er en passende hjælp hun modtager her på siden, så er der vel intet i vejen for, at hun henviser til de chat-rooms hvori hun får hjælp?

Dette antager jeg, at hun ikke gør og motivet er jo ikke til at tage fejl af - at maksimere sine årskarakterer uden hensyntagen til, at der er tale om "unfair" konkurrence i forhold til andre studenter.

Svar #9
10. juni 2005 af Maria17 (Slettet)

Til Nemesis:

Det jeg har fået hjælp til er mest de matematiske fag. Fysik, matematik og kemi.

I disse fag kunne man nemt snyde med hjælpen herfra studieportalen. Men hvis du læser mine indlæg vil du kunne se at jeg går meget op i at forstå opgaverne. Med det mener jeg, at hvis nogen løser en opgave for mig uden at forklare den, så spørger jeg ind til hvordan han/hun er kommet frem til dette resultat.
For ellers er det rigtigt, så ville jeg bare snyde mig selv!
Men idet jeg finder ud af hvordan man finder frem til løsningen, så lærer jeg noget ved det. Og dermed afleverer jeg ikke opgaver over mit eget niveau, for jeg forstår faktisk det jeg har lavet, og næste gang kan jeg lave det uden hjælp.

Det synes jeg faktisk er bedre end at sige: "Jeg kan ikke finde ud af denne opgave, så den gider jeg ikke lave". Det er der jo ingen der får noget ud af.
Eller, jeg har for eksempel heller aldrig taget en af de færdige opgaver herfra studieportalen og afleveret i mit navn.
Istedet spørger jeg de hjælpsomme mennesker herinde hvis der er noget jeg er i tvivl om, og denne backup synes jeg er rigtig rar at have.
Mvh. Maria

Brugbart svar (2)

Svar #10
10. juni 2005 af Nemesis (Slettet)

I en tidligere tråd fik du rettet en hel fransk stil. Hvis det udelukkende var rettelsernes faglige værdi du var interesseret i, så kunne du vel ligeså godt have nøjedes med din lærers?

Det gjorde du øjensynligt ikke, og dersom du ikke gjorde opmærksom på mængden af den hjælp du havde modtaget, så var der tale om snyd. Det siger jeg - de fleste lærere vil sige det samme.

Svar #11
10. juni 2005 af Maria17 (Slettet)

Det er ikke til en fransk stil.
Det er til min mundtlige eksamen.

Brugbart svar (2)

Svar #12
10. juni 2005 af Nemesis (Slettet)

Det er jeg klar over. Som anført ovenfor tænker jeg på tidligere tråde, e.g.

https://www.studieportalen.dk/forum/viewtopic.php?t=110535

Brugbart svar (3)

Svar #13
10. juni 2005 af Mads (Slettet)

ad#8; viser det ikke lidt at du ikke har forstået hvad gymnasiet egentlig går ud på, når du siger sådan noget?
Gymnasiet er ikke en "konkurrence" som du kalder den, hvor det gælder om at score den højeste karakter. Det handler om at lære noget.
Og nogle gange er den bedste måde at lære noget nu engang at nogen viser hvordan det skal gøres, sådan som det for det meste foregår her påsiden.

At påstå at ekstra viden giver "unfair" konkurrence ift. andre studenter, er det ikke lidt det samme som når én der ikke har læst lektier brokker sig over, at det er unfair at de, der rent faktisk har læst til den dag har nemmere ved at forstå det de har læst?

For det er vel egentlig op til den enkelte at bearbejde de svar man får hér. Hvis man ikke gider lave noget selv, så skal man for det første ikke regne med at få meget hjælpe herinde. For det andet, så lærer man jo heller ikke en pind, hvis man ikke gider at sætte sig ind i det stof man arbejder med.

Så jeg synes ikke det er helt unfair at de der søger hjælp til det de ikke helt forstår, og derefter rent faktisk forstår det, også bliver belønnet for deres indsats.

Så at kalde den hjælp man får hér for "snyd", er lidt taget ud af den blå luft.
Men det er jo bare min personlige mening...

Mads

Svar #14
11. juni 2005 af Maria17 (Slettet)

#12

Og ja, det var faktisk også den tråd jeg henviste til. Det er til min fransk eksamen.

Jeg har fransk på begynder-niveau, og der laver vi ikke skriftlige afleveringer.

Brugbart svar (2)

Svar #15
13. juni 2005 af Nemesis (Slettet)

# 13

Jeg tror snarere det er dig, som ikke har et tilstrækkeligt kendskab til praktiseringen af de gældende regler i den danske gymnasieskole. Jeg har nu forhørt mig hos flere lærere, og der hersker tilsyneladende indisputabel enighed blandt samtlige af landets gymnasielærere om, at hjælp i forbindelse med afleveringer, som det finder sted på nærværende hjemmeside, underminerer elevens evne til selvstændigt at affatte en opgave. Videre erkendes det fra officielt hold, at det skaber unfair konkurrence (kan du i øvrigt ikke godt ved nærmere eftersyn komme til den erkendelse, at dit socialistiske pseudoargument umuligvis kan godtages?), hvorfor det forkastes. Uanset hvad du måtte mene, forholder det sig altså sådan, at *hjælp*, som det finder sted her på siden, betragtes som *snyd*, dersom det intetsteds anføres og følgelig ingenlunde indgår i lærerens overvejelser ved vurderingen. Således er det evident, at hvis vi accepterer den af størstedelen af gymnasielærere anlagte diskurs, så kan den såkaldte hjælp, som du f.eks. bidrager med her på siden, ikke karakteriseres som andet end uetisk.

Brugbart svar (1)

Svar #16
10. juni 2010 af maria:D (Slettet)



Brugbart svar (1)

Svar #17
22. maj 2011 af alex1677 (Slettet)

Don't hate the player


Brugbart svar (4)

Svar #18
06. juni 2011 af kighul (Slettet)

 Til Nemesis. Hvad tror du studieportalen er til for? - jeg tror ikke det er lavet for at oversmarte nørder kan hakke ned på folk der skal bruge hjælp til et fag de halter i...


Skriv et svar til: Fransk eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.