Tysk
Analyser sætninger
19. november 2005 af
Malfoy (Slettet)
Hej...
Jeg sidder her og har lige fået rettet nogle tyske sætninger med en helveds masse fejl, jeg har derfor taget mig sammen til at analyser hver sætningen, men da jheg er elendig til det vil jeg høre om der er nogle der gider atrette dem, så jeg kan se hvorfor personen har rettet som han har...
Hvis jeg har lavet fejl med at analyser må i MEGET MEGET gerne sige hvad jeghar gjordt galt og hvordan jeg skal gøre istedet...
Her kommer de:
1) Gæsterne kommer snart.
Gæsterne = Grundled
Kommer = Unsagnsled
Snart =
2) Familien har ingen mad.
Familien = Grundled
har = Udsagnsled
Ingen mad = Genstandsled
3) De laver en pizza
De = Grundled
Laver = Udsagnsled
pizza = Genstandsled
4) Melen og skinken køber de hos Aldi.
Melen og skinken = Gendstandsled
Køber = Udsagnsled
Aldi = Hensynsled
5) Olien og krydderierne har de allerede.
Olien og krydderierne = Genstandsled
De = Grundled
har = Udsagnsled
Allerede =
6) De behøver ingen mælk og ingen løg.
De = Grundled
Behøver = Udsagnsled
Ingen mælk og ingen løg = Genstandsled
7) Moderen rækker sønnen gryder: Du kan lave sovsen, så laver jeg dejen.
Moderen = Grundled
Rækker = Udsagnsled
Sønnen = Grundled
Gryden = Genstandsled
Kan = Udsagnsled
du = Udsagnsled
sovsen = genstandsled
Laver = Udsagnsled
dejen = genstandsled
8) Hvor er osten, siger sønnen.
Er = Udsagnsled
Osten = grundled
siger = Udsagnsled
sønnen = grundled
9) Han er kokken.
Han = Grundled
er = udsagnsled
kokken = genstandsled
10) Jeg henter osten nu, siger søsteren.
Jeg = Grundled
Henter = Udsagnsled
osten = Genstandsled
siger = udsagnsled
søsteren grundled
11) Faderen dækker bordet og giver moderen et glas vin.
Faderen = grundled
dækker = Udsagnsled
bordet = genstandsled
giver = Udsagnsled
moderen = Grundled
et glas vin = genstandsled
Malfoy
Jeg sidder her og har lige fået rettet nogle tyske sætninger med en helveds masse fejl, jeg har derfor taget mig sammen til at analyser hver sætningen, men da jheg er elendig til det vil jeg høre om der er nogle der gider atrette dem, så jeg kan se hvorfor personen har rettet som han har...
Hvis jeg har lavet fejl med at analyser må i MEGET MEGET gerne sige hvad jeghar gjordt galt og hvordan jeg skal gøre istedet...
Her kommer de:
1) Gæsterne kommer snart.
Gæsterne = Grundled
Kommer = Unsagnsled
Snart =
2) Familien har ingen mad.
Familien = Grundled
har = Udsagnsled
Ingen mad = Genstandsled
3) De laver en pizza
De = Grundled
Laver = Udsagnsled
pizza = Genstandsled
4) Melen og skinken køber de hos Aldi.
Melen og skinken = Gendstandsled
Køber = Udsagnsled
Aldi = Hensynsled
5) Olien og krydderierne har de allerede.
Olien og krydderierne = Genstandsled
De = Grundled
har = Udsagnsled
Allerede =
6) De behøver ingen mælk og ingen løg.
De = Grundled
Behøver = Udsagnsled
Ingen mælk og ingen løg = Genstandsled
7) Moderen rækker sønnen gryder: Du kan lave sovsen, så laver jeg dejen.
Moderen = Grundled
Rækker = Udsagnsled
Sønnen = Grundled
Gryden = Genstandsled
Kan = Udsagnsled
du = Udsagnsled
sovsen = genstandsled
Laver = Udsagnsled
dejen = genstandsled
8) Hvor er osten, siger sønnen.
Er = Udsagnsled
Osten = grundled
siger = Udsagnsled
sønnen = grundled
9) Han er kokken.
Han = Grundled
er = udsagnsled
kokken = genstandsled
10) Jeg henter osten nu, siger søsteren.
Jeg = Grundled
Henter = Udsagnsled
osten = Genstandsled
siger = udsagnsled
søsteren grundled
11) Faderen dækker bordet og giver moderen et glas vin.
Faderen = grundled
dækker = Udsagnsled
bordet = genstandsled
giver = Udsagnsled
moderen = Grundled
et glas vin = genstandsled
Malfoy
Svar #1
19. november 2005 af Mester_Bean (Slettet)
Jeg snupper lige to... mine kommentarer står efter //...
Bemærk jeg har brugt de latinske betegnelser, da dette er et krav under den nye reform
7) Moderen rækker sønnen gryder: Du kan lave sovsen, så laver jeg dejen.
Moderen = Grundled //Subjekt
Rækker = Udsagnsled //Verballed
Sønnen = Grundled //Dativ objekt (indirekte obejkt)
Gryden = Genstandsled //Akkusativ obejkt (direkte objekt)
Kan = Udsagnsled //verballed
du = Udsagnsled //subjekt
sovsen = genstandsled //akkusativ objekt
Lave = Udsagnsled //en del af verballedet
dejen = genstandsled //direkte objekt
11) Faderen dækker bordet og giver moderen et glas vin.
Faderen = grundled //subjekt
dækker = Udsagnsled //verballed
bordet = genstandsled //direkte objekt
giver = Udsagnsled //en del af verballedet
moderen = Grundled //indirekte objekt
et glas vin = genstandsled //direkte objekt
Bemærk jeg har brugt de latinske betegnelser, da dette er et krav under den nye reform
7) Moderen rækker sønnen gryder: Du kan lave sovsen, så laver jeg dejen.
Moderen = Grundled //Subjekt
Rækker = Udsagnsled //Verballed
Sønnen = Grundled //Dativ objekt (indirekte obejkt)
Gryden = Genstandsled //Akkusativ obejkt (direkte objekt)
Kan = Udsagnsled //verballed
du = Udsagnsled //subjekt
sovsen = genstandsled //akkusativ objekt
Lave = Udsagnsled //en del af verballedet
dejen = genstandsled //direkte objekt
11) Faderen dækker bordet og giver moderen et glas vin.
Faderen = grundled //subjekt
dækker = Udsagnsled //verballed
bordet = genstandsled //direkte objekt
giver = Udsagnsled //en del af verballedet
moderen = Grundled //indirekte objekt
et glas vin = genstandsled //direkte objekt
Svar #2
19. november 2005 af NuclearWarhead (Slettet)
1) Gæsterne kommer snart.
Gæsterne = subjekt (grundled)
Kommer = verbal (udsagnsled)
Snart = adverbial (biled) -> kommer
-----------------------------------
2) Familien har ingen mad.
Familien = subjekt
Har = verbal
Ingen mad = objekt (genstandsled) -> har
Ingen = attribut -> mad
-----------------------------------
3) De laver en pizza
De = subjekt
Laver = verbal
En pizza = objekt -> laver
En = attribut -> pizza
-----------------------------------
4) Melen og skinken køber de hos Aldi.
Melen, skinken = objekt -> køber
Og = konjunktional (bindeled)
Køber = verbal
De = subjekt
Hos Aldi = adverbial -> køber
-----------------------------------
5) Olien og krydderierne har de allerede.
Olien, kyrdderierne = objekt -> har
Og = konjunktional
Har = verbal
De = subjekt
Allerede = adverbial -> har
-----------------------------------
6) De behøver ingen mælk og ingen løg.
De = subjekt
Behøver = verbal
Ingen mælk, ingen løg = objekter -> behøver
Ingen = attribut til mælk hhv. løg
-----------------------------------
7) Moderen rækker sønnen gryder: Du kan lave sovsen, så laver jeg dejen.
Moderen = subjekt
Rækker = verbal
Sønnen = hensynsled
Gryderne = objekt -> rækker.
Du = subjekt
Kan lave = verbal
Sovsen = objekt -> kan lave
Så = adverbial -> laver
Laver = verbal
Jeg = subjekt
Dejen = objekt -> laver
-----------------------------------
8) Hvor er osten, siger sønnen.
Hvor = adverbial -> er
Er = verbal
Osten = subjekt,
"Hvor er osten" = objekt -> siger
Siger = verbal
Sønnen = subjekt
-----------------------------------
9) Han er kokken.
Han = subjekt
Er = verbal
Kokken = subjektsprædikat (omsagnsled til grundled)
-----------------------------------
10) Jeg henter osten nu, siger søsteren.
Jeg = subjekt
Henter = verbal
Osten = objekt
Nu = adverbial,
"Jeg henter osten nu" = objekt -> siger
Siger = verbal
Søsteren = subjekt
-----------------------------------
11) Faderen dækker bordet og giver moderen et glas vin.
Faderen = subjekt
Dækker = verbal
Bordet = objekt -> dækker
Og = konjunktional
Giver = verbal
Moderen = hensynsled
"et glas vin" = objekt -> giver
Gæsterne = subjekt (grundled)
Kommer = verbal (udsagnsled)
Snart = adverbial (biled) -> kommer
-----------------------------------
2) Familien har ingen mad.
Familien = subjekt
Har = verbal
Ingen mad = objekt (genstandsled) -> har
Ingen = attribut -> mad
-----------------------------------
3) De laver en pizza
De = subjekt
Laver = verbal
En pizza = objekt -> laver
En = attribut -> pizza
-----------------------------------
4) Melen og skinken køber de hos Aldi.
Melen, skinken = objekt -> køber
Og = konjunktional (bindeled)
Køber = verbal
De = subjekt
Hos Aldi = adverbial -> køber
-----------------------------------
5) Olien og krydderierne har de allerede.
Olien, kyrdderierne = objekt -> har
Og = konjunktional
Har = verbal
De = subjekt
Allerede = adverbial -> har
-----------------------------------
6) De behøver ingen mælk og ingen løg.
De = subjekt
Behøver = verbal
Ingen mælk, ingen løg = objekter -> behøver
Ingen = attribut til mælk hhv. løg
-----------------------------------
7) Moderen rækker sønnen gryder: Du kan lave sovsen, så laver jeg dejen.
Moderen = subjekt
Rækker = verbal
Sønnen = hensynsled
Gryderne = objekt -> rækker.
Du = subjekt
Kan lave = verbal
Sovsen = objekt -> kan lave
Så = adverbial -> laver
Laver = verbal
Jeg = subjekt
Dejen = objekt -> laver
-----------------------------------
8) Hvor er osten, siger sønnen.
Hvor = adverbial -> er
Er = verbal
Osten = subjekt,
"Hvor er osten" = objekt -> siger
Siger = verbal
Sønnen = subjekt
-----------------------------------
9) Han er kokken.
Han = subjekt
Er = verbal
Kokken = subjektsprædikat (omsagnsled til grundled)
-----------------------------------
10) Jeg henter osten nu, siger søsteren.
Jeg = subjekt
Henter = verbal
Osten = objekt
Nu = adverbial,
"Jeg henter osten nu" = objekt -> siger
Siger = verbal
Søsteren = subjekt
-----------------------------------
11) Faderen dækker bordet og giver moderen et glas vin.
Faderen = subjekt
Dækker = verbal
Bordet = objekt -> dækker
Og = konjunktional
Giver = verbal
Moderen = hensynsled
"et glas vin" = objekt -> giver
Svar #3
19. november 2005 af NuclearWarhead (Slettet)
#1: Dativobjekt og indirekte objekt er ikke særligt velvalgte betegnelser. Der findes ikke en latinsk betegnelse der er velvalgt, men hensynsled er til gengæld et af de få steder hvor dansk har et bedre ord.
Indirekte objekt er skidt fordi man i forvejen har to forskellige slags objekter (efficeret og afficeret objekt).
Dativ- og akkusativobjekter er dårlige betegnelser fordi de der sætter lighedstegn mellem formen (dativ, akkusativ) og funktionen (hensynsled, objekt), det er to ting man gerne holder ret skarpt adskilt! :)
//Kasper (med latin og græsk på højniveau, jeg ved hvad jeg taler om ;))
Indirekte objekt er skidt fordi man i forvejen har to forskellige slags objekter (efficeret og afficeret objekt).
Dativ- og akkusativobjekter er dårlige betegnelser fordi de der sætter lighedstegn mellem formen (dativ, akkusativ) og funktionen (hensynsled, objekt), det er to ting man gerne holder ret skarpt adskilt! :)
//Kasper (med latin og græsk på højniveau, jeg ved hvad jeg taler om ;))
Skriv et svar til: Analyser sætninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.