Historie
13 i mundtlig historie
Hvordan skal man disponere sin eksamination?
Svar #1
09. juni 2006 af AbCdE.. (Slettet)
Gør flg. ting til eksamen:
-start med at redegøre for hvad du vil under eksaminationen
-lav baggrundsredegørelsen, så de vigtigste ting bliver trukket frem; pas på ikke at blive for omstændelig med småting.
Du må gerne problematisere redegørelsen
-start aalysen med formalia (hvem,hvad, hvor, hvornår, hvor osv). Lav analysen skarp og præcis og gerne tekstnær
-diskusion - se sagen fra flere sider
-vurdering - din egen mening men velbegrundet. Dvs især udfra din viden fra baggerundsredegørelsen og kildeanalysen,, men det kan også være fra øvrig viden fra pensum eller viden helt andre steder fra
-sørg for at hele spørgsmålet bliver besvaret
evt. en kilde :
KILDEKRITIK:
- første- eller andenhåndskilde
- tendens
- offentlig eller fortrolig kilde
- generel troværdighed (herunder om de faktuelle oplysninger i kilden er rigtig)
- tidsmæssig afstand for forfatteren (skriver han/hun om noget der lige er sket, eller noget der skete for 20 år siden?)
- repræsentativitet (ift. andre kilder om samme emne)
ved ikke om du kan bruge det eller nej?
Svar #4
09. juni 2006 af Blackbirdy (Slettet)
Svar #5
09. juni 2006 af jgthb (Slettet)
Svar #6
09. juni 2006 af AbCdE.. (Slettet)
Svar #7
09. juni 2006 af Jakobmp (Slettet)
Lyder meget godt faktisk. Det der med at prøve at lære lærerne noget.
Skriv et svar til: 13 i mundtlig historie
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.