Historie

13 i mundtlig historie

09. juni 2006 af Jakobmp (Slettet)
Jeg er interesseret i at høre fra folk, som har fået 13 eller ved hvordan i mundtlig historie.

Hvordan skal man disponere sin eksamination?

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2006 af AbCdE.. (Slettet)

har godt nok ikke fået 13 i his. men har en lille disposition :
Gør flg. ting til eksamen:
-start med at redegøre for hvad du vil under eksaminationen

-lav baggrundsredegørelsen, så de vigtigste ting bliver trukket frem; pas på ikke at blive for omstændelig med småting.
Du må gerne problematisere redegørelsen

-start aalysen med formalia (hvem,hvad, hvor, hvornår, hvor osv). Lav analysen skarp og præcis og gerne tekstnær
-diskusion - se sagen fra flere sider
-vurdering - din egen mening men velbegrundet. Dvs især udfra din viden fra baggerundsredegørelsen og kildeanalysen,, men det kan også være fra øvrig viden fra pensum eller viden helt andre steder fra
-sørg for at hele spørgsmålet bliver besvaret

evt. en kilde :
KILDEKRITIK:
- første- eller andenhåndskilde
- tendens
- offentlig eller fortrolig kilde
- generel troværdighed (herunder om de faktuelle oplysninger i kilden er rigtig)
- tidsmæssig afstand for forfatteren (skriver han/hun om noget der lige er sket, eller noget der skete for 20 år siden?)
- repræsentativitet (ift. andre kilder om samme emne)

ved ikke om du kan bruge det eller nej?

Svar #2
09. juni 2006 af Jakobmp (Slettet)

Ikke særlig meget. Ved det i forvejen. Ellers tak.

Svar #3
09. juni 2006 af Jakobmp (Slettet)

Men er der andre som ved det?

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. juni 2006 af Blackbirdy (Slettet)

Du skal vel bare kunne mere end pensum.... hvis du kan alt det i #1 så skal du lægge ekstra på og det må jo give 13..

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. juni 2006 af jgthb (Slettet)

Jeg er uenig med #4. Det er aldrig noget krav at kunne mere end pensum for at få 13. Der gælder det samme for historie som for andre fag, nemlig at 13-tallet fås ved en overbevisende præstation. #1's vej til 13-tallet, som du siger du kender, er den rette vej. Altså en god disposition (som det er en meget god ide at fortælle til lærer og censor) og så ellers følge den, hvilket er meget vigtigt.

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. juni 2006 af AbCdE.. (Slettet)

Du skal bare lade somom det er dig der underviser lærerne..lad somom du skal præsentere et produkt for dem, og lære dem om det..den teknik bruger jeg, og det medfører til at du lyder meget mere selvsikker..

Svar #7
09. juni 2006 af Jakobmp (Slettet)

abcde:

Lyder meget godt faktisk. Det der med at prøve at lære lærerne noget.

Brugbart svar (0)

Svar #8
09. juni 2006 af AbCdE.. (Slettet)

ja ik?..så dum er jeg så heller ik som jeg så ud til ;)

Svar #9
10. juni 2006 af Jakobmp (Slettet)

abcde:

Har da heller ikke sagt du var dum !(?). ;)

Brugbart svar (0)

Svar #10
10. juni 2006 af AbCdE.. (Slettet)

nej nej..lavede os bare sjov.. :)

Svar #11
10. juni 2006 af Jakobmp (Slettet)

Skal ihvertfald bare op at lave en 11'er i historie.

Brugbart svar (0)

Svar #12
15. juni 2006 af yoyoy (Slettet)

Hvordan gik det?

Skriv et svar til: 13 i mundtlig historie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.