Dansk

Det forsømte forår, perspektivering

24. november 2006 af rumleskaft (Slettet)
Jeg skriver 2.g-opgave i dansk om Scherfigs "Det forsømte forår".

**Til dem, der ikke er inde i den nye gymnasiereform: Man skal i 2.g vælge at skrive sin opgave i enten dansk eller historie. Man skal dog altid have et element af den anden - dvs. skriver jeg i fx historie, skal jeg have fx et digt med fra den tid, jeg skriver om.**

I den forbindelse er jeg mere eller mindre færdig med min opgave, men jeg ved bare ikke, hvad jeg skal perspektivere til. Jeg kunne perspektivere til en af de -ismer som Scherfig hører ind under, men så skal jeg også forklare den med, hvordan samfundet så ud den gang.
Er der nogen, der har et forslag til, hvad jeg kan/skal gøre? Et forslag til en såkaldt "historisk perspektivering"?

På forhånd tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. november 2006 af SomeOneMore (Slettet)

Nu ved jeg ikke helt hvilken tid Scherfig hører ind under (orker ikke lige selv at undersøge det nu), men du kunne jo føre det sammen med den historiske perspektivering ved noget i stil med:

blablablablablablabla i litteraturen, hvilket kunne ses i samfundets måde at blablablablablablabla...

Eller er det mere hvad i litteraturens historiske samtid, du skal fokusere på i perspektiveringen?

Svar #2
24. november 2006 af rumleskaft (Slettet)

Det er vist nærmere noget med hvilke af samfundets elementer, der synes at have påvirket bogen/det beskrevne samfund i bogen.

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. november 2006 af SomeOneMore (Slettet)

Scherfig var jo kommunist i en tid med "den sorte skole" - Udenadslæren og autoritære lærer, der opdragede børnene med ris og fjese.

Se evt.
http://www.leksikon.org/art.php?n=2255

<i>Scherfigs opfattelse af det kapitalistiske samfund, som et sted styret af totalliberalisme og darwinistisk moral, lader sig måske bedst illustrere af gymnastiklærerens lille gemytlige juleleg: Han tegner en kridtcirkel, som alle eleverne skal ind i. Det gælder nu om at få de andre ud af cirklen og selv blive derinde længst muligt. Det er lærerens ”lille private gladiator-forestilling” (s. 98), hvor alle kneb i form af spark, spyt og slag gælder. Til sidst står den stærke vinder tilbage i cirklen, mens alle andre – forslåede og blodfyldte –
er væltet ud over kanten. Jungleloven hersker totalt.</i>
http://www.litteratursiden.dk/sw38139.asp

ved ikke om dette måske hjælper dig lidt på vej?

Brugbart svar (0)

Svar #4
24. november 2006 af SomeOneMore (Slettet)

lol fjese = ferle :S

Skriv et svar til: Det forsømte forår, perspektivering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.