Andre fag

De taksonomiske niveauer

13. maj 2007 af sprit (Slettet)
I en problemformulering skal der være tre niveauer: et redegørende, analyserende og vurderende.

Det er let at klare i et fag som dansk; her kan du redegøre for postmodernismen, analysere en novelle af Naja Marie Aidt og vurdere, om novellen falder inden for postmodernismens rammer (eksempel).
Men hvad gør man i de naturvidenskabelige fag?
Kan man analysere et matematisk bevis og vurdere, om det er korrekt? Nej vel?
Det redegørende niveau er såmænd let nok, men de højere taksonomiske niveauer? Tja...


Hvad gør I?

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2007 af holretz (Slettet)

Tillykke du har opdaget at den taksonomi man ofte bruger for indlæringsdybde passer dårligt på naturvidenskabelige problemstillinger...


Svar #2
13. maj 2007 af sprit (Slettet)

Jeg er desværre enig. Men det løser ikke mit problem. Jeg skal lave en tværfaglig opgave, hvor mat og his indgår. Overemnet er: Krig, teknologi og medier. Det er et rent helvede at formulere problemformuleringen og parre de to fag sammen. AT er djævlens værk :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. maj 2007 af Keith (Slettet)

Du kan jo analysere på matematikens indflydelse på historien. I dit tilfælde tror jeg jeg ville opfatte analysedelen på de samlede fag frem for at analysere matematikken og historien hver for sig. Perspektiveringen skal efter sigende være til tidligere AT-forløb så der er nok ikke megen hjælp at hente.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. maj 2007 af Bruger slettet (Slettet)

Prøv dette link, der er specielt velegnet indenfor naturfagene:
http://www.learningandteaching.info/learning/solo.htm

V.h.
Erik Morsing

Skriv et svar til: De taksonomiske niveauer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.