Dansk

Pensumet til Dansk Mundtlig

17. maj 2007 af Kokborg (Slettet)
Hey Folks.. eksamenstid :S!

Skal op i dansk her på onsdag og sidder nu og kigger på pensumet.. min dansklærer har aldrig været god til at forklarer sig, så jeg søger hjælp hos os.. Jeg ved man ikke kommer op i en kendt tekst i dansk, men en der ligner noget fra pensummet.. så synes jeg bare det er svært at se hvorfor man skal læse pensummet.. ens noter til teksterne kan da ikke være så hjælpsomme? - man kan selvfølgelig bruge oplysninger om tiden osv.. men forstår bare ikk bare hvordan man skal læse op?!

på forhånd tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. maj 2007 af bigl (Slettet)

min dansklærer lider sjovt nok af samme syndrom ;-)
til gengæld vedlagde han flg. fif til os i pensumopgivelserne:

1. Når I forbereder jer:
a) Repeter de tekster der er fremhævet i den nye udgave af pensum der er lagt ud på Lectio. Er der andre tekster I synes er mere relevante for jer, så er det ok. I skal bare helst kunne referere til en tekst fra de forskellige litteraturhistoriske hovedperioder, så i har noget at sammenligne med. Læs grundigt og langsomt. Tjek at I forstår, hvad I læser (eller gør det klart for jer selv, hvad det er, I ikke forstår).
Brug det også som en øvelse i tekstanalyse, altså prøv hele tiden at have i baghovedet: hvad
ville jeg sige hvis jeg sad til eksamen med denne tekst? Sørg derfor også for at I har læst de
forskellige analysepapirer grundigt igennem (den lange og den korte udgave + papiret om
fortælleteknik).
b) Tag noter - så er det lettere at koncentrere sig, og man opdager lettere, om man har forstået
teksten. Husk at I må tage jeres noter med til eksamen - også til selve eksaminationen!
Men husk også at det er dumt at sidde og læse op, og at I kun skal tage det med ind som er
absolut nødvendigt, og som i ved at I kan overskue. Alle noter der ikke vedrører selve
eksamensteksten skal I sørge for at få orden i hjemmefra!
c) Hent evt. støtte i sekundærlitteraturen, dvs. i Litteraturens veje eller Litteraturhåndbogen.
Men brug ikke for megen tid på det i forberedelseslokalet - her er det vigtigste tekstanalysen.
Det litteraturhistoriske skal I have styr på i forvejen (brug de oversigter I har liggende på Lectio! - først og fremmest Litteraturhistorisk oversigt - hvis I har printet den ud tidligere, så tjek lige de sidste afsnit - om 90erne - hvor der er et par tilføjelser, se også den oversigt der hedder 1960-2007).
d) Overvej på forhånd, hvilke af de læste tekster I har tilstrækkeligt meget styr på til at det
kunne være godt at bruge dem i en perspektivering.
e) Sørg for at I på forhånd er godt inde i tekstanalysepapirerne (+ papiret om fortælleteknik) og
husk at bruge jeres viden herfra når I sidder i forberedelseslokalet. I skal ikke bare referere, men vise at i kan bruge nogle tekstanalytiske metoder, f.eks. hjemme-ude-hjemme-modellen, modsætningsanalysen og forløbsanalysen.
f) Lav en plan for jeres fremlægning. Den skal bygges op så der er en rød tråd, dvs. at I skal tænke i forhold til den fortolkning I er nået frem til, og overveje hvordan I bedst og mest overbevisende viser hvorfor denne fortolkning er rimelig og fornuftig. Sammenlign med en retssag: I skal overbevise os (”dommerne”) om at jeres fortolkning er den rigtige eller i hvert fald kan underbygges med en række ”argumenter”, dvs. iagttagelser i teksten. I skal forestille jer at vi måske sidder med en anden forståelse, og at I nu skal vise os, at jeres er mere i overensstemmelse med teksten.

2. Under eksaminationen:
a) Gennemgå teksten langsomt. Det er fint, hvis I har så stort et overblik, så I kan gennemgå
teksten uden at følge dens egen kronologi. Ellers må I tage afsnit for afsnit
- kommenter og forklar, hvad der står. Lad være med at gå ud fra, at det er en selvfølge,
hvordan teksten skal forstås. Vis hvad I bygger på! Det er ikke nok at sige at et eller andet tydeligt fremgår af teksten. I skal fremhæve de ord og vendinger, de begivenheder, metaforer, det forløb etc. som I bygger jeres fortolkning på.
b) Hvis I fyrer konklusionen af med det samme, så husk, at I derefter skal tilbage i teksten og
vise, hvordan man når frem til denne konklusion. Ellers byg langsomt op til konklusionen /
fortolkningen. Husk, at I er inde i ca. 20 min. Jeg skal nok afbryde, hvis det går for
langsomt. Forbered jer ud fra at problemet oftest er det modsatte: at eleven lynhurtigt fyrer
konklusionen af og så går i stå ud fra en fornemmelse af, at nu har man jo sagt det
væsentlige.
c) Husk, at det er tilladt at spørge, hvis der er spørgsmål fra mig eller censor, I ikke forstår.
I har også lov at bede om først at gøre en tankerække færdig, før I svarer på et eventuelt
spørgsmål.

jeg ved godt at det kun er noget af det der giver mening for udeforstående, men jeg synes at han har fåt i den lange ende

håber du, Kokborg oa, mener det samme ;-)

og held og lykke

Brugbart svar (1)

Svar #2
17. maj 2007 af bigl (Slettet)

hov, og undskyld jeg ikke lagde ovenstående lange tekstuddrag som et link, men jeg er lidt en noob til dén slags ting :-)
håber det går...

Brugbart svar (1)

Svar #3
17. maj 2007 af lisayne (Slettet)

Din lærer er sku meget dygtig!
Det er relevant, og kan bruges til alle elever der skal op i en dansk mundtlig eksamen, jeg har i hvertfald kopieret og gemt det;)

Svar #4
17. maj 2007 af Kokborg (Slettet)

super mange tak!

Brugbart svar (1)

Svar #5
18. maj 2007 af caspar.s (Slettet)

Et andet godt råd er at bruge halvdelen af tiden i forberedelsesrummet på at forberede sin disposition. Så har du kontrollen over hvor eksamen skal gå hen. Det viser at du er en individuel elev, med overblik og kontrol, og derfor ryger du højere op på det taksonomiske parametre

Skriv et svar til: Pensumet til Dansk Mundtlig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.