Musik
Dur-mol tonalitet
Svar #1
25. maj 2007 af aetas (Slettet)
Eks; Bach's fugaer.
Det dur-mol tonale system består af 12 durtoner og 12 moltoner, hvilket i 1600 tallet aflyser de kirketonale tonearter. Dette omtalte dur-mol tonale system er først færdigudviklet i 1670, hvilket afføder en ny opfattelse af sammenhængen mellem akkorder. Dette kaldes dur-mol funktionsharmonik og blev for første gang beskrevet af en fransk komponist ved navn J.P Rameau.
Disse harmoniske og tonale kontraster giver en mere udtryksfuld form for musik, som ofte blev ledsaget af det såkaldte "kromatik" (kromatik: en tone der bevæger sig igennem et halvtonetrin - modsætning diatonik, som også kunne bevæge sig i heltonetrin).
Fordi dur-mol tonaliteten er så styrende bliver dette styrende for formen, hvorfor tonaliteten bliver fundamentet for udviklingen af de musiskalse former igennem barokken.
Spørgsmål?
Andre emner som behandler er den såkaldte "Kvintcirkel" - læs derfor mit teori afsnit herinde i forummet om "Teorien bag Kvintcirklen"
Svar #2
25. maj 2007 af aetas (Slettet)
Svar #3
25. maj 2007 af Plafintarr (Slettet)
Svar #4
25. maj 2007 af aetas (Slettet)
En præcis definition.. hmm :)
Jamen man kan sige at det er den indbyrdes sammenhæng mellem en tonearts toner, akkorder osv.
Kvintcirklen definere det meget godt - sammenhængen mellem alle toner.
Dette kaldes tonal komposition, og måske hjælper dette din forståelse. Der findes en såkaldt tolvtoneteknik (fagsprog: dodekafoni) der fjerner fokus for de 3 toner dur/mol er bygget op omkring til at vægte alle 12 forskellige lige meget, altså en atonal komposition - der ingen fokus på sammenhængen MELLEM nogle pågældene akkorder.
Dette er igen meget kringlet måde at sige det på, uden at skulle bruge en masse fine begreber :)
Svar #5
25. maj 2007 af Plafintarr (Slettet)
Svar #6
25. maj 2007 af aetas (Slettet)
Ligesom der findes dur/mol skalaer, findes der inde for kirketonalitet også skalaer:
Ioniske, doriske, frygiske, lydiske, mixolydiske, æoliske. Ionisk blev videre udviklet til dur, hvor æoisk blev udviklet til mol.
Hvis du har spørgsmål til kirketonaliteten sig endelig til.
Svar #7
30. maj 2007 af hahihohæ (Slettet)
Så den nye mulighed for at kunne spille frit mellem alle tonearter, gjorde et stort skridt indenfor udviklingen af musikken, og det endte da også med at Bach skrev et værk for samtlige 24 tone arter (12 i de forskellige dur og 12 mol-tonearter), for at slå fast, at nu kunne man spille i alle tonearter..
Håber det hjalp lidt på forståelsen af dur-mol-tonaliteten!
Svar #8
30. maj 2007 af Frede.. (Slettet)
Svar #9
30. maj 2007 af aetas (Slettet)
Skriv et svar til: Dur-mol tonalitet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.