Debat

ansøgning..hjælp

01. juli 2007 af peberpeber (Slettet)
hi alle!

jeg har lige nogle spørgsmål vedr. ansøgningen til videregående uddannelse:

hvis man udfylder ansøgningsskemaerne elektronisk og derefter også sender dem elektronsik hvordan kan man så være sikkker på at uddannelsesstederne har modtaget dem?

når man søger elektronisk behøver man ik sende sit eksamensbevis ik?

...så hvis det er nemmere at søge elektronisk hvorfor gør alle ik det i stedet for at benytte sig af det almindelig postsystem?

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juli 2007 af Makilla85 (Slettet)

Ang. spørgsmål 1: Held og lykke med at få svar på det - der er INGEN henvisninger til folk man kan kontakte på optagelse.dk. Jeg taler af bitter erfaring :-)

Personligt har jeg sendt mine ansøgninger pr. brev, da min adresse simpelthen ikke kan blive korrekt inde på optagelse.dk!
Jeg flyttede helt tilbage i februar, hvor folkeregistret selvfølgelig ændrede den.
Derefter har jeg talt adskillige gange med TDC angående den digitale signatur, da vi troede at det var den, der ikke fungerede, og har fået ny 3 gange - og min gamle adresse står der stadig - aargh!

Så baggrund af dette tør jeg ikke "overlade" min fremtid - groft sagt - til et system, der ikke en gang kan finde ud af min rigtige adresse, og når man ikke kan kontakte nogen. Ikke særlig betryggende, synes jeg.

Desuden skal man eftersende eksamensbeviser på suppleringsfag, og så kan man lige så godt sende ansøgningen med, så det tror jeg får mange til at gøre det på den gammeldags måde!

Brugbart svar (0)

Svar #2
01. juli 2007 af NuclearWarhead (Slettet)

Hvordan kan du være sikker på at de modtager det med posten? Det kunne falde ned i en skakt efter at de har modtaget brevet, og så ser de det aldrig ... Man kan aldrig vide sig sikker.
Men man får jo en kvittering man kan bruge som bevis på at man har indsendt det. Men når man har signeret sin ansøgning elektronisk, så kan de jo på universitetet se det øjeblikkeligt.

Søger man elektronisk, skal amn kun sende bilag hvis systemet beder om det. Da jeg søgte ind på KU, gik det hele automagisk over optagelse.dk, mens jeg nu hvor jeg har søgt ind på AU, har skullet indsende et bilag på at jeg har været studerende på KU. Men det er til gengæld noget systemet har bedt mig om med rød skrift.

#1
Det lyder som et uheldigt problem som du burde snakke med TDC om. Men det er som jeg ser det et mindre problem for du får vel videresendt posten fra din gamle adresse? Det gør jeg i hvert fald. Og universitetet trækker jo bare adressen ud fra dit cpr-nummer fordi de har personnummerabonnement hos CPR-registret. Så man skal slet ikke melde flytning til universitetet, de finder selv ud af det (normalt).

Svar #3
01. juli 2007 af peberpeber (Slettet)

ved godt at i allerede har svaret på det men vil lige være helt sikker så spørger lige igen:

dvs. at når jeg søger elektronisk behøver jeg ik at sende mit eksamensbevis da jeg først lige er blevet student (anno 2007) og derfor heller ik har haft nogen form for undervisning ud over gymnasiet?

jeg er bare blevet lidt forvirret fordi da jeg prøvede at udfylde ansøgningsskemaet elektronisk stod der i en parentes "bevis indsendes som bilag" et sted selvom der i kot-hæftet står "du udfylder ansøgningsskemaernne på nettet, dine eksamenskarakterer overføres automatisk til ansøgningen fra Undervisningsministeriets eksamensdatabase og skemaerne sendes elektronisk til de søgte uddanndelsesinstituitioner."

Brugbart svar (0)

Svar #4
01. juli 2007 af NuclearWarhead (Slettet)

Du skal huske at logge ind med digital signatur. Det er kun hvis du er logget ind med den at du kan få adgang til eksamensdatabasen.

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juli 2007 af NuclearWarhead (Slettet)

Hvis du først skal til at bestille en digital signatur nu, vil jeg dog mene at du bør sende en papiransøgning da for meget ellers kan nå at gå galt.

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. juli 2007 af Makilla85 (Slettet)

#2
Øhh, man sender brevet rekommanderet ;-) Dvs. anbefalet, så de skal kvittere, når de modtager brevet = deres problem, hvis brevet falder ned i en skakt efter det er modtaget, så man har mulighed for at eftersende det, hvis dette skulle ske!

Ang. det du skriver med kvittering, så sender de den først med posten EFTER ansøgningsfristen - dvs. efter den 5. juni, så hvis ansøgningen af en eller anden grund ikke er gået igennem ved du det først efter den 5. hvor det er for sent at gøre noget! Nu ved jeg self. ikke om du får en kvittering efter du har trykket "Send" elektronisk, da jeg jo ikke har gjort det.

Ang. det du skriver med at man kun skal eftersende beviser hvis systemet spørger om det, så står der derinde, at du SKAL eftersende beviser på suppleringsfag! Det eneste de har elektronisk er dit gymnasiale bevis. Dvs. som jeg skrev, kan man lige så godt sende ansøgningen med der!

Ang. den digitale signatur har jeg - som jeg jo også skrev ;-) - talt med TDC adskillige gange!

Og ja, posten bliver videresendt, men mit argument var jo som sagt at jeg ikkeføler mig tryk ved et system, der ikke kan finde min adresse.

Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juli 2007 af Makilla85 (Slettet)

#3
Ja, hvis du er student fra i år og derfor ikke har suppleringsfag, så skal du ikke eftersende noget og kan bare nøjes med at søge elektronisk ;-)

Bare husk at printe en kvittering ud, som der sikkert kommer efter at du har sendt den ;-)

Brugbart svar (0)

Svar #8
01. juli 2007 af NuclearWarhead (Slettet)

#6
Netop, man har kvitteringen som bevis, og det samme har man hvis man sender elektronisk. Det er ikke på alle universiteter man får en kvittering for modtaget ansøgning (fx KU), men man får fra siden en kvittering på at de er sendt (og den kvittering kan man så få sendt til sin mail).

Men det er sært hvorfor din adresse ikke er opdateret hos digital signatur.

Brugbart svar (0)

Svar #9
02. juli 2007 af Makilla85 (Slettet)

Godt at man får en kvittering elektronisk også! Det er smart - når det virker ;-)

Og ja, helt vildt sært at det ikke virker med min adresse! De har den rigtige adresse ved TDC - det har de haft hele tiden, så det er rigtigt mystisk - det synes de også! Så det må være noget med selve optagelse.dk - det finder man nok aldrig ud af ;-)

Skriv et svar til: ansøgning..hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.