Andre fag
Opstilling af SRP
Perspektivering og konklution, skal det skrives, overhoved ?
Synes bare ikke man har fået nogen ide, om hvordan man skal opstille og indkludere i sin opgave..
Svar #1
14. december 2007 af Christinana (Slettet)
Svar #2
14. december 2007 af janko (Slettet)
- forside (med underskrift evt.)
- opgaveformulering
- indholdsfortegnelse med sidetalhenvisninger
- Abstract (kan først laves når opgaven er fuldendt)
- Indledning
- opgavebesvarelsen
- sammenfatning af opgaven: konklusion
- Litteraturliste
- Underskrift
Selvfølgelig skal du have overskrifter med for at gør din opgave overskuelig !
Svar #3
14. december 2007 af emildinsen (Slettet)
Studieretningsopgaven besvares individuelt. Du får to sammenhængende uger til at skrive opgaven færdig. I ”elevtid” er opgaven tildelt 50 timer. Visse studieretningsprojekter med eksperimentelt arbejde eller samarbejde med virksomheder kan ligge forskudt i forhold til skolens opgaveperiode.
Skolens bibliotek og computere vil i videst muligt omfang være til rådighed i den periode, hvor opgaven skal skrives.
6. Opgavens omfang
Der er ikke noget præcist krav til opgavens omfang, men vejledningen angiver et omfang på 15 – 20 sider. Hvis der i opgaveformuleringen ikke nævnes andre sidetal, er dette bindende. Indholdsfortegnelse, litteraturliste, noter og eventuelle bilag og illustrationer tæller ikke med heri.
7. Opgavens udformning
Her følger en liste over de opgavetekniske krav:
• Forside med opgavens titel, dit navn og de fag, du skriver i.
• Indholdsfortegnelse med sideangivelser for hoved- og underoverskrifter. Husk at du kan få Word til at generere denne (se evt. hjemmesiden: IT\Kurser\1g-kurser\2.modul).
• Indledning med opgavens problemformulering. Hvad drejer opgaven sig om? Hvad er det, du vil arbejde med i forhold til dit materiale? Problemformuleringen skal lægge op til et bredt udsnit af de taksonomiske niveauer, herunder redegørelse, analyse, fortolkning, vurdering og perspektivering.
• Afhandling. Dette er opgavens største del, hvori du gennemfører f.eks. redegørelse, analyse, fortolkning, diskussion, vurdering, alt afhængigt af problemformuleringens ordlyd. Benyt fagenes gennemgang af kravene til de nævnte fremstillingsformer samt, hvad du har lært i almen studieforberedelse.
• Konklusion. En kort opsamling af opgavens resultater samt en vurdering af, hvorvidt problemformuleringens spørgsmål er blevet besvaret.
• Litteraturliste. Her anføres alt det materiale, der er anvendt i opgaven, bøger, artikler, billeder, film, tv-udsendelser, hjemmesider. Stil materialet op i alfabetisk orden efter forfatterens efternavn, først primærlitteratur og dernæst sekundærlitteratur. Saml evt. forfatterløst materiale til sidst og sørg for tydelig angivelse af, hvorfra det stammer. For det enkelte værk eller artikel anføres forfatter, titel, udgave, forlag, udgivelsesår: Rasmussen, Ib Lundegaard: Udforskningen af de indre planeter, i KVANT, Tidsskrift for Fysik og Astronomi, 17. årgang, september 2006.
Drejer det sig om hjemmesider, skal du oplyse forfatter, artiklens titel, hjemmesidens navn og URL/adresse, vært og den dato, du har besøgt siden. Sørg altid for at have en udskrift af artikler fra internettet.
• Citater. Som dokumentation anbefales det at citere fra de tekster, der skal analyseres, men det er vigtigt, at citater ikke står ukommenterede. Et citat angives med anførselstegn. Efter citatet angives i parentes, hvorfra citatet stammer. Eks.: ”Magnetfeltstyrken på overfladen af Merkur er dog kun en hundrededel af feltstyrken på Jorden og kan derfor ikke altid beskytte planetens overflade mod de energirige partikler fra Solvinden.” (Udforskningen af de indre planeter, KVANT september 2006 s. 17).
• Henvisninger. En del af den faglige formidling i din opgave stammer fra bøger eller artikler, du har læst. Når du bruger andres synspunkter, skal du lave en henvisning til den relevante kilde. Henvisningerne kan organiseres på forskellige måder, hvoraf to kan anbefales: 1) for hver side nummereres henvisningerne, som anbringes nederst på siden, under en evt. bundlinie eller 2) en fortsat nummerering gennem hele opgaven med en samlet oversigt til sidst i opgaven (se evt. hjemmesiden: IT\Kurser\1g-kurser\2.modul).
• Noter. En note er en uddybende forklaring til noget, der er behandlet i opgaven. Brug kun noter i begrænset omfang. Hvis forklaringen er vigtig, så skal den med i opgaven. Ellers kan den sikkert undværes.
• Bilag. Eventuelle billeder, korte artikler, figurer som ikke kan integreres i opgaven.
• Sprog. Opgavebesvarelsen skal udarbejdes på dansk. Skolen kan dog godkende, at den helt eller delvist udarbejdes på engelsk, tysk eller fransk. Hvis et eller flere fremmedsprog indgår, kan skolen endvidere godkende, at opgavebesvarelsen helt eller delvist udarbejdes på et af de pågældende sprog.
• Eksperimentelt arbejde. Opgaver i de naturvidenskabelige fag kan bygge på eksperimentelt arbejde, og disse opgaver udformes som videnskabelige artikler eller rapporter med redegørelse for teori, materialer og metoder samt efterfølgende diskussion.
• Resumé på engelsk (Abstract). Dette skrives til sidst, men anbringes lige efter titelbladet!! (se denne vejledning s. 5)
For en uddybende beskrivelse af ovenstående punkter for opgavens udformning kan henvises til
Primus 1 s.135 – 137: kap. 13, Informationssøgning, af Peter Føge og Bonnie Hegner.
Primus 2 s. 85 – 95: kap. 6, Kogebog til opgaveskrivning, og kap.7, Nøgleord: analyse og vurdering, af Peter Føge og Bonnie Hegner.
Bibliotekernes guide til informationssøgning: www.skrivopgave.dk
Svar #4
15. december 2007 af siimba (Slettet)
Abstractet skal ligge før indholdfortegnelsen... (det har vi hvertfald fået af vide)
Svar #6
17. december 2007 af snoowy (Slettet)
Har hørt, af omveje, at magnen i venstre side skal indstilles til 3 - hvad siger I andre til det?
Svar #8
18. december 2007 af janko (Slettet)
Svar #9
18. december 2007 af 12.marts (Slettet)
der er desuden oprettet en tråd hvor samme problemstilling er diskuteret :) !
Skriv et svar til: Opstilling af SRP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.