Fransk

Fransk eksamen - hvordan?

10. juni 2004 af *E* (Slettet)
Hejsa...

Nu har jeg endelig afsluttet min fysikeksamen, men skal desværre i gang igen med en franskeksamen... Der er bare det at jeg ikke helt ved hvordan eksaminationen foregår... Jeg mener efter man har oversat og refereret på dansk, og man skal igang med den kendte tekst, hvad så? Vi har opgivet fire bøger, og jeg regner så med trække et kapitel der skal læses op fra og så skal der fortælles om det kapitel og så om resten af bogen, eller tager jeg fejl???? Desuden tænkte jeg om man eventuelt skulle trække et af temaerne ud af teksten og snakke om det??? Vi har fx bogen "Nikita" og et oplagt emne her ville være stoffer... Men har man overhovedet tid til at snakke om det, eller må man overhovedet uden at det trækker ned??? Kan jo være at lærer/censor gerne vil have man KUN snakker om teksten, men tænkte at det eventuelt ville give lidt point at snakke udover denne... Jeg er lidt forvirret over det, som I nok kan se...:)

Hov forresten, jeg har fransk fortsætter niveua hvis det skulle gøre nogen forskel...:)

Håber der er nogen der ude der har lyst til at informere mig om fransk eksamen...:)

Brugbart svar (2)

Svar #1
10. juni 2004 af Mads (Slettet)

Der er godt nok mange der er i tvivl om hvordan en franskeksamen foregår. Det kunne tyde på at nutidens (og fremtidens (dvs. mig) fransklærere skal lære at forklare det ordentligt til eleverne.

Dette spørgsmål må jeg have lov at sige at du kan finde svaret på ved at søge lidt i den sidste måneds tråde i franskdelen af dette forum.

Men hvis du har spørgsmål du ikke finder svaret på, så tøv ikke med at stil dem.

Mads

Svar #2
10. juni 2004 af *E* (Slettet)

Har kigget lidt rundt på de forskellige tråde, mens synes ikke rigtig at finde svar på mine spørsgmål... Hvad jeg specielt er i tvivl om, er hvovidt det er anbefalelsesværdigt at trække temaer ud af teksten (bogen) og snakke om dem, eller om det er bedre at man blot holder sig til teksten og ja, resumerer i den tid man nu har...? Lyder bare en smule trivielt kun at skulle snakke om en tekst, som jo allerede er blevet gennemgået i klassen...

Brugbart svar (2)

Svar #3
10. juni 2004 af Moulou (Slettet)

Altså.. jeg var oppe i sidste uge.. jeg har fransk fortsætter A niveau på sproglig...
Det foregår sådan, så du kommer op i en læst tekst (½ side) denne skal læses op, og så skal du forklare hvad der er det essentielle i det uddrag du får. Derefter skal du fortælle om hele historien, hvor uddraget er taget fra og føre en samtale på fransk om det.. og så perspektivere, hvis der er noget relevant. Når så noget af tiden er gået, så skal du oversætte en ekstemporaltekst (som du får med i forberedelsen)--- ja, det var vist det!

Brugbart svar (2)

Svar #4
10. juni 2004 af Moulou (Slettet)

Jeg misforstod dit spørgsmål, undskyld!! Men det vigtigste er at tale om den tekst du er oppe i! Knapt så vigtigt er det at begynde at fortælle om temaer osv, det kommer man helt automatisk ind på ved samtale med læreren. Fokusér på at kunne tale om hovedproblemstillingen i din tekst :)

Håber dét hjalp!

Brugbart svar (2)

Svar #5
11. juni 2004 af Fjolset (Slettet)

Pas på! Kællingerne til min eksamen havde fucket med båndafspilleren så mit bånd på 1 min varede 10-12 min ud af en forberedelses tid på 20 min hvori en tekst er inkluderet - fik desværre kun SEX men kunne have gjort det bedre hvis jeg havde mere tid, end de 10 min jeg spildte på båndet, pga. af en bitch af en lorte lærer!

Brugbart svar (2)

Svar #6
11. juni 2004 af Bambi (Slettet)

#5-> Din eksamen var på folkeskoleniveau. Ved en franskeksamen på gymnasiet bruges der slet ikke bånd!

Svar #7
11. juni 2004 af *E* (Slettet)

#4 Tak for svaret, men kan du så også fortælle mig hvor meget man skal fortælle om det stykke man læser op? Jeg mener, når man nu trækker et kapitel og man læser noget af det op, hvor meget er det så lige man skal snakke om det man har læst op i forhold til resten af kapitlet, og i forhold til hele bogen?!?!
Ved ikke om der er nogen der fatter hvad jeg mener, men jeg er ikke helt med på hvordan jeg egentlig skal forberede mig hjemme...

Brugbart svar (2)

Svar #8
12. juni 2004 af Moulou (Slettet)

Jeg kan sagtens forstå hvad du mener! Men det tekstuddrag fylder jo næsten ingenting i forhold til den tekst det er taget udfra! Så det ER begrænset hvor meget du kan sige, men du skal fortælle:

Hvor er vi
Hvem er der
Miljø (hjemme, ude, natur ell. lign)
Hvad laver de
Og hvorfor

Når du har forklaret hvorfor, så kan du fortælle hvad der er sket før i teksten (der har ledt op til det uddrag du får) og hvad der sker bagefter (konklusionen, perspektiveringen og den større analyse)

Egentlig er der ikke særlig lang tid, så det gælder bare om, at vise at du ved helt nøjagtig hvad teksten handler om.. det er ikke noget med, at du skal fortælle hvilken fortællertype, eller anden tekstanalyse.. men give en analyse af selve handlingen! Da du kun får ½ sides uddrag, er det altså begrænset hvor meget der kan snakkes om lige dét sted! Det vigtige er at du lægger vægt på historiens pointe og personernes "sindstilstand", altså hvorfor de gør som de gør.. og så kan du finde eksempler i resten af teksten osv...


Men som regel guider din lærer dig videre, og kommer ind på de væsentligste ting, han/hun vil have, at I skal snakke om.. og det trækker altså ikke ned, at din lærer spørger dig :)

Håber du kunne bruge det til noget!

Svar #9
12. juni 2004 af *E* (Slettet)

#8 Igen mange tusind tak...:) Tror efterhånden min stressede hjerne har opfattet det...:)
Men igen... TAK!!!!!!!!!!!!!

Brugbart svar (2)

Svar #10
12. juni 2004 af Moulou (Slettet)

Det var så lidt :)

Brugbart svar (2)

Svar #11
14. juni 2004 af Jules (Slettet)

Vil lige høre hvor meget der egentlig kræves at man kan? Altså ens talefærdigheder? Skal op på onsdag, og har INGEN idé om hvor meget indflydelse det har om man kan finde ud af at bøje korrekt osv...

Svar #12
14. juni 2004 af *E* (Slettet)

Har lige et spørgsmål til...

Jeg mødte lige min gamle fransklærer i netto og hun sagde at jeg skulle lave en køreplan over hver af de fire emner jeg kan komme op i, men hvad mener hun med det? Og hvad skal der stå i sådan en den?
Ved at min egen fransklærer også har snakket om det, men der er ingen der har forklaret mig hvad det er...

Håber der er nogen der kan hjælpe mig igen...:)

Brugbart svar (2)

Svar #13
14. juni 2004 af Jordbær (Slettet)

#12

Ved "køreplan" tror jeg hun mener, at du kan lave en disposition over det du vil sige om netop det emne.
Altså skrive hvqad du vil begynde med at fortælle om fx. resumé - derfor karakteristik af personerne - "perspektiverring" mm.




Brugbart svar (2)

Svar #14
14. juni 2004 af Jordbær (Slettet)

*"derfor" -mente derefter

Brugbart svar (2)

Svar #15
15. juni 2004 af emul (Slettet)

hvor lang tid har men til at forberede sig, og hvor lang tid er man oppe

Skriv et svar til: Fransk eksamen - hvordan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.