Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Perspektivering eller ej?

17. december 2007 af svendergladformad (Slettet)
Skál man perspektivere i en opgave, er det ligemeget, eller er det bare en god íde at gøre det?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2007 af JuMMe^ (Slettet)

Så vidt jeg ved er det ikke nødvendigt, medmindre det står i din opgaveformulering?

Svar #2
17. december 2007 af svendergladformad (Slettet)

Det gør det ikke. Tror du det tæller ned ikke at have perspektivering med?

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. december 2007 af opdateret (Slettet)

neej det tæller da ikke ned, hvis du kan perspektivere kan du jo gøre det, men så længe det ikke står i problemformuleringen (som det jo ikke gør). så behøver du ikke.. tælle ned, tror jeg nu ikke!

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. december 2007 af favl (Slettet)

Selvom det ikke direkte står i din opgaveformulering er det en god idé at have den med, og nogen vil nok sige, at det er obligatorisk at have det med, da Perspektiveringen er det højeste trin ifl. Blooms Taksonomi jf.:
- Perspektivere (gode point, i det du kan perspektivere stoffet til andre ting uden for emnet)
- Diskussion (meget - vigtigt, ligesom perspektiveringen)
- Vurdere (semi-vigtigt)
- Fortolke (semi-vigtigt)
- Analysere (giver ingen point)
- Redegøre (giver ingen point)

Du kan godt stadig have meget redegørelse med, men stadigvæk skal din perspektivering fylde dobbelt så meget fx 3 sider med redegørelse = 6 siders perspektivering - "groft sagt"... :D

God fornøjelse...

/Fred

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. december 2007 af favl (Slettet)

Det vil jeg i hvert fald mene er formlen på en god karakter for en opgave...

Brugbart svar (0)

Svar #6
17. december 2007 af favl (Slettet)

http://da.wikipedia.org/wiki/Taksonomi_for_indl%C3%A6ringsm%C3%A5l

Brugbart svar (0)

Svar #7
17. december 2007 af favl (Slettet)

Grr... ÆØÅ!!! Gå: Wikipedia --> Taksonomi for indlæringsmål --> SØG!

Svar #8
17. december 2007 af svendergladformad (Slettet)

Fandt det - der står bare ikke noget om perspektivering. Det er nok bare sådan lidt uden for kategori :S

Brugbart svar (0)

Svar #9
17. december 2007 af favl (Slettet)

I know, men hører ind under vurdere... Eller - bare glem #6+7 og hold dig til mit svar i #4... :D

Svar #10
17. december 2007 af svendergladformad (Slettet)

Tror du har ret i, at det er noget af det, der giver flest "point". Det havde jeg ikke tænkt på, så tak for det! :)

Brugbart svar (0)

Svar #11
17. december 2007 af favl (Slettet)

Du skal tænke sådan lidt over, at fx redegørelsen - er den ULTIMATIVE mest "slatne" del af opgaven, hvor det eneste du "gør" er, at GENfortælle information, som enhver tåbe kan finde osv.... Perspektiveringen - Den überste form for opgaveskrivning viser at DU ER i stand til at tænke i andre baner, er i stand til SELV at finde på andre lignende ting osv, og det er dét, som viser læreren, hvor FANTASTISK KLOG OG INTELLIGENT DU er.... HUSK det Altid!!! :D

Svar #12
17. december 2007 af svendergladformad (Slettet)

Hehe, super ;D

Har forresten et spørgsmål mere til de klog brugerne herinde. Jeg skriver om Apartheid i Sydafrika. Vil det være for langt ude at perspektivere til undertrykkelsen af jøder under 2. verdenskrig? Ville der være noget bedre at perspektivere til?

Brugbart svar (0)

Svar #13
17. december 2007 af favl (Slettet)

Sidste besked, så lader jeg dine indlæg være :P

1. Nyt Emne = Nyt Indlæg (lav et nyt indlæg til dit NYE spørgsmål)
2. For lige at besvare dit spørgsmål: Umiddelbart er der en lidt stor forskel på de to ting... Hvorfor ikke perspektivere til uroligheder i USA. Det er jo en hel historie for sig selv derover.. Skriv om, hvordan de i starten blev holdt som slaver, senere frigivet af Abraham Lincoln... Hvordan der senere i historien stadig var et grusomt had mod Afro-amerikanere jf. oprettelsen af organisationen Ku Klux Klan (KKK), og hvordan nogle steder/byer/kommuner helt er blevet ghetto-iseret, som følge af diverse problemer etc... Find selv på noget mere, her var bare nogen forslag, men synes i hvert fald, at problemer i USA er bedre at perspektivere til end undertrykkelse af jøder under 2. verdenskrig...

/Fred

Brugbart svar (0)

Svar #14
17. december 2007 af Christinana (Slettet)

#11 Det er ikke nødvendigvis sandt i de naturvidenskabelige fag, hvor redegørelsen spiller en meget stor rolle!

Brugbart svar (0)

Svar #15
17. december 2007 af favl (Slettet)

Nej, det er rigtigt nok, men nu skriver han jo ikke naturvidenskabeligt :P

Jeg er udmærket klar over dette, da jeg selv går ad den naturvidenskabelig vej...

/Fred :D

Brugbart svar (0)

Svar #16
18. december 2007 af Sabrina_Valentin (Slettet)

#15 ja altså jeg skriver om kræft og stråling... ved godt nok ikke rigtig hvad jeg skal kunne perspektivere til... :S

Brugbart svar (0)

Svar #17
18. december 2007 af favl (Slettet)

#16, Er det et spørgsmål til hvad du skal perspektivere til eller hvad? Altså dit emne er kræft og stråling? Hvad mere? Fx, hvordan lyder din opgaveformulering...?

/Fred

Brugbart svar (0)

Svar #18
19. december 2007 af thomaskortegaard (Slettet)

Tjae, har også svært ved at finde noget at perspektivere til, da jeg har historie og biologi - og skriver om den globale opvarmning - set fra Danmark. Og desuden har jeg allerede skrevet de max. 20 sider, så ved ikke lige hvordan jeg får flettet en perspektivering ind, er det nødvendigt for at få 10`, at have perspektivering med??

Skriv et svar til: Perspektivering eller ej?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.