Generelt

Klage

09. marts 2008 af Eleven:-) (Slettet)
Hej. Jeg ved godt at man ikke skal sammenligne sine karakter med de andre fra klassen. Men synes I at det er retfærdigt at jeg får den samme karakter som en der ALDRIG har været der, og det ikke fordi jeg dårlig, jeg knokler virkelig med det.

Jeg kan ikke forstå at en der aldrig har været kan få 7, ligesom mig, som virkelig gør sig umage og er der hver eneste gang. Forresten så er det idræt.

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2008 af hackerjohn (Slettet)

Så tal med din lærer om det og høre hvorfor du har fået det omtalte 7 tal..

Svar #2
09. marts 2008 af Eleven:-) (Slettet)

Det har jeg gjordt det eneste han sagde var: Du skal ikke sammenligne dig selv med de andre. Og forresten kan du bare lave mere i timerne.

Jeg blev sur da han sagde, når virkelig arbejde for det, men de andre ligger der hjemme i deres senge. Men synes du/I at det er retfærdigt? - Vil gerne høre hvad i synes om det.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. marts 2008 af hackerjohn (Slettet)

Jeg kan ikke dømme det ud fra din tråd, men hvis det virkelig er så slemt så ta' en snak med din studievejleder? .. det kan være at du kan klage over din lærer til din rektor..

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. marts 2008 af T83 (Slettet)

Du kunne spörge din laerer hvad du saa skal lave mere i timerne. Han skal saa forklare dig, hvad der hörer til for dig for at faar bedre karaktere.

Og naar han siger at du ikke maa sammenligne dig med de andre saa spörg ham, hvilken maalestok han brugte for at retfaerdiggöre din karakter. Hans svar kan kun vaere, at han sammenlignede din praestation med:
a) en ekstern praestationskritertium (fx. at man skal yde 3,6m i laengdespring i den 8. klasse)=> hvad ydede saa din aldrig-tilstede- vaerende klassekamerat?
b) dine tidligere praestationer (dvs. at du havde bedre karaktere i forvejen) og at han ved at du kan yde mere
c) dine klassekamerater (men han sagde jo, at det ikke var tilfaeldet)

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. marts 2008 af janko (Slettet)

karakteren i idræt handler ikke KUN om at kunne være aktiv i timerne!


Selvfølgelig skal man være aktiv, men det handler i høj grad også om samarbejde od udvikling...

Brugbart svar (0)

Svar #6
06. maj 2008 af Etnad (Slettet)

Nu vi snakker karaktergivning kontra aktivitet, så har jeg i dag oplevet at få en 7'er (jvf. 7-trinsskalaen) i Erhvervsret i årskarakter. Det gjorde mig i bund og grund tosset af følgende grunde:

1) Vi er 15 personer i klassen og jeg er én af de 2-3 stykker som siger allermest i timerne. Jeg har godt styr på stoffet, så mine svar er også som oftest rigtige.

2) En i min klasse, som sjældent siger noget som helst, fik en 10'er. Hans aktivitet er langt lavere end min og rent fagligt er han ikke bedre inde i stoffet. Der er to andre i klassen som har fået 10 også, og dem er jeg på niveau, så det er jeg fuld forståelig overfor, men sidesætter jeg min indsats med førstnævnte, så giver karaktergivningen overhovedet ingen mening.

3) Vores lærer er forholdsvis gammel og har rigtig mange 3.H klasser - endda på flere skoler. Det medfører derfor, at han ikke blot har svært ved at huske navne, men også svært ved at huske hvem der har sagt hvad i timerne. Når der skal tjekkes for fravær, så ved han aldrig hvem han skal kigge efter når han råber navnene op, og i løbet af timerne tiltaler han jævnligt eleverne med de forkerte navn.

4) Han har endvidere en stor interesse i pigerne i vores klasse. Når de vender ryggen til, kigger han efter deres bagdele og han spørger ofte pigerne i klassen selvom 3-4 drenge har hånden oppe og gerne vil vise hvad de kan. Han har også sagt at en lårkort nederdel og en stram top i hvert fald godt kan sikre et 7 tal som minimum til eksamen hos ham. (er selvfølgelig sagt i sjov, men er alligevel tankevækkende)

De 3 piger vi har i klassen har alle fået 7 - dvs. samme karakter som jeg. Den ene er forholdsvis aktiv, men siger ofte noget forkert, da hun har svært ved at forstå retorikken og sproget man bruger indenfor jura. De 2 andre er gode veninder og de spiller tit computerspil i timerne. Deres aktivitetsniveau er lav, men trods det har de også hevet en 7'er i land.

Jeg tog affære efter jeg fået karakteren at vide. Hev ham ud af lærerværelset og sagde at jeg ikke var tilfreds med min karakter grundet min aktivitet og set i lyset af et en elev med langt lavere aktivitetsniveau kan få en bedre karakter. Jeg spurgte hvad der manglede for at jeg kunne have fået en 10'er i årskarakter, men det kunne han ikke svare på og ej heller stille spørgsmålstegn ved hverken mine kompetencer eller aktivitet indenfor faget. Hans endegyldige argument var blot at karaktergivning er et skøn og at 7 selvfølgelig er en flot karakter.

Jeg er klar over at dette indlæg kan virke højrøvet, men det er nu en gang min uforbeholdte mening.

Jeg kan sagtens indse når mine præstationer ikke retfærdiggører en god karakter, men dette tilfælde er simpelthen hovedrystende.

Brugbart svar (0)

Svar #7
06. maj 2008 af Etnad (Slettet)

Det skal lige siges, at jeg selvfølgelig også er klar over at man ikke skal sammenligne karakteren med de andre elever. Men vi ved jo alle godt, at lærerne et eller andet sted enten - bevidst eller ubevidst - sammenligner elevernes præstationer og tildeler karakterer herefter.

Brugbart svar (0)

Svar #8
06. maj 2008 af NuclearWarhead (Slettet)

Nu tør jeg selvfølgelig ikke udtale mig om forholdene i din klasse, men nogle gange er det sådan at (især) nogle piger er temmeligt aktive, de siger ikke decideret noget forkert, men det de siger er altså heller ikke ligefrem noget der får en op af stolen. Det er referat og ingen selvstændig kritisk refleksion, og alligevel forstår de ikke hvorfor de ikke får mere end 7-8 fordi de mener at når de siger så meget og det ikke er forkert, så burde de da få en højere karakter.

Skriv et svar til: Klage

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.