Oldtidskundskab

De tre kærlighedsbegreber

15. juni 2008 af Thingyman (Slettet)
Eros - filia - agape

Kan nogle venligst give mig en definition af ovenstående begreber og sætte det i sammenhæng med Platons Symposium? Eros er den erotiske kærlighed - er det så den der er tale om i pæderastiske forhold, eller er dette filia (venskab mellem venner, såvidt jeg har opfattet det?). Sidstnævnte begreb forstår jeg slet ikke.

Hvilke af ordene ville man bruge om den stræben efter det sande/skønne/gode, som Platon taler om i Symposium?

Brugbart svar (2)

Svar #1
15. juni 2008 af werwre (Slettet)

EROS:
For Sokrates er eros en altoverskyggende faktor i menneskets stræben efter det fuldkomne; hans elever Xenofon og Platon skildrer erosbegrebet lidt forskelligt.
I Xenofons Symposion forklarer Sokrates, at eros både kan være “jordisk”, dvs. udelukkende legemligt begær, og “himmelsk”, dvs. både fysisk og (især) psykisk kærlighed. Eros mellem to sjæle er det eneste middel til at blive “et smukt og godt menneske”; kærligheden er et incitament til det moralsk rigtige liv.
Hos Platon er eros som drift eller begær et hovedmotiv i hans opfattelse af mennesket. Ifølge Diotimas tale, som Sokrates gengiver i Symposion, står Eros mellem guder og mennesker; han er hverken god eller ond, men personificerer begæret efter det gode og det skønne. Eros er her et sindbillede på menneskets stadige stræben efter uendelighed, udødelighed og selvrealisering. I Platons Faidros skildrer Sokrates eros som “vanvid”, som en guddommelig henrykkelse, der fører mennesket, uden at det ved hvorhen.

Mht. filia, har jeg ikke lige kunnet finde noget, men jeg går da ud fra at ordet er i familie med de græske ord for "søn" og "datter", så de kunne passe meget godt med pæderastiske forhold.

AGAPE:
(gr. 'broderkærlighed, aseksuel kærlighed'), det kristne kærlighedsbegreb, forskelligt fra eros. Det dækker ifølge NT en ofrende, selvhengivende kærlighed, som “ikke søger sit eget” (1.Kor. 13,5). Den svenske teolog Anders Nygren har kaldt agape grundmotivet i den kristne religion (Eros och Agape, bd. 1-2, 1930-36).
Agape retter sig imod alle mennesker, også synderen og fjenden, og viser sig derved uafhængig af private forhold. Ifølge kristen tro er agape Guds frelsende kærlighed til mennesket; agape mellem mennesker — næstekærlighed — stræber efter at være som Guds kærlighed til mennesket. I overført betydning er agape det kærlighedsmåltid, der i oldkirken blev spist i forbindelse med nadveren.

Hæhæ, gode gamle leksikon..

Brugbart svar (2)

Svar #2
20. juni 2008 af Bruger slettet (Slettet)

Eros og Agape er de to kendte græske Kærlighedsbegreber, som #1 gør så glimrende rede for - en mere om end en mere præcis kildehenvisning ville have været klædelig. Citaterne stammer fra Gyldendals Online Leksikon, http://www.gyldendalsleksikon.dk/leksikon/leksikon.htm - som ikke er så gammelt endda :) Når man skriver af efter andre, er det god citatpraksis at opgive præcis hvem og hvor man skriver af efter. Et krav på højere læreanstalter. Men rigtig godt at gå til en kvalitetskilde! Husk bare at oplyse hvilken :)

Jeg tror ikke på FILIA i denne sammenhæng. Filia er latin - ikke græsk - og betyder DATTER. Søn hedder FILIUS - stadig på latin.

Hvor har du, Thingyman, det med de tre fra? Det er ikke sikkert, det er forkert, det vil bare hjælpe til at opklare, hvad det tredie - mindre kendte - kærlighedsbegreb er, hvis du oplyser din præcise kilde :)

Skriv et svar til: De tre kærlighedsbegreber

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.