Eksamensforberedelse
Skriftlig eksamen 2010
Nedenfor har Studieportalen.dk samlet en række gode råd og små fifs, som kan hjælpe dig til de skriftlige prøver.
Inden eksamenPraktiske forberedelser
Lav en liste over hvad du skal have med til eksamen i de forskellige fag (f.eks. lommeregner, formelsamling, lærebog, ekstra batterier) og hvad du under alle omstændigheder skal have med til alle fag (skriveredskaber, ur, ekstra trøje, osv.) Pak din eksamenstaske i god tid dagen i forvejen og check på listen, om alt er pakket – det giver ro og god nattesøvn. Hav dit ”eksamenstøj” parat – det er tøj, som du befinder dig godt i. Du skal være opmærksom på, at der kan være forskellige temperaturer i forskellige lokaler. Dermed skal du have noget på, som hverken blive for koldt eller for varmt. Du kan også tage praktisk tøj med i eksamenstasken, f.eks. ”skiundertøj” og et par tykke sokker, som ikke fylder meget og er godt til forskellige temperaturer. Det er brandærgerligt at lave en dårlig præstation, fordi man har frosset eller svedt i adskillige timer. Af hensyn til dine medstuderende bør du tage sko på med gummisål, så du (næsten) ubemærket kan gå på toilettet o. lign. Mad og drikke Det kan være en god ide at tage lidt mad og drikke med til eksamen, men sørg for at vælge noget uden meget sukker i (f.eks. sodavand, juice, kakaomælk, slik). Et eksempel på en fornuftig madpakke er: Vand, chokolade, banan, evt. en sandwich Sørg for at spise en god morgenmad inden eksamen, så du ikke er sulten allerede ved eksamensstart. Kom i så god til eksaminationen, at du ikke bliver nervøs for at komme for sent. Men kom ikke så tidligt, at du kan blive nervøs af at gå og vente.Faglige forberedelser
Udover at læse bogen, følge med i timerne, lave afleveringer etc. (som du selvfølgelig har gjort i løbet af året!?), er der nogle ting, som med fordel kan forberedes op til eksamenen: Skab overblik over pensum Sørg for at have styr på hvor de forskellige formler, vigtige definitioner, besvarelse af typeopgaver o. lign. er i dine lærebøger. Sæt evt. små navngivne klistermærker i dine bøger. Ved denne øvelse får du tilmed et overblik over dit pensum, idet du bliver tvunget til at udvælge de vigtige dele. Skab overblik over opslagsværker Tager du nogle opslagsværker med, fx "Litteraturens veje", så øv på forhånd hvordan du laver opslag i det (bruger index, indholdsfortegnelse mv.). Øv typeopgaver I mange fag består eksamen til en vis grad af at regne typeopgaver. Prøv at definere de forskellige typer og find nogle opgaver, du har facit på (f.eks. ugeopgaver). Regn nu typeopgaverne igennem uden at kigge på facit før du har givet dit eget bud. Som regel er der nogle typer opgaver, der er helt styr på, mens det kniber med andre. Find ud af hvilke du ikke er så god til og regn nogle flere af denne type. I nogle fag (f.eks. dansk og engelsk) er det på forhånd givet, hvilke typer opgaver du kan vælge imellem. Sørg for inden eksamen at finde ud af hvad de forskellige typer opgaver kræver (en litterær artikel skal indeholde andre ting end et essay), og måske kan du øve en bestemt type. Hent vejledende besvarelser af typeopgaver i eksamenspakkerne på Studienet.dk Prøveeksamen For at forberede dig til en skriftlig eksamen kan det være en god idé at foretage en eller flere ”prøveeksamener” inden den rigtige eksamen. Tag et opgavesæt fra tidligere år, sæt uret og lad som om, det er en rigtig eksamen (sluk mobil osv.). Når tiden er gået, skal du evaluere din egen indsats. Vær her opmærksom på hvor dine problemer er: Måske kommer bruger du for lang tid på at lede efter formler, måske bruger du for lang tid på en ubetydelig opgave, osv. Tænk over hvordan du kan gøre det bedre og tag disse erfaringer med til den rigtige eksamen. Under eksamen Undgå dumme fejl Afsæt god tid til at læse eksamensspørgsmålene grundigt igennem inden du starter. Du skal være helt klar over, hvad du skal løse inden du går igang. Det er ofte set at fx en genremæssig perspektivering er blevet glemt, fordi spørgsmålet ikke var blevet læst ordentligt. Hjælpemidler Til mange eksamener må du medbringe hjælpemidler af forskellige typer. Benyt disse i den udstrækning, at det giver god mening. Det er ikke meningen, at du skal bruge flere timer på at lede febrilsk efter noget i bogen eller svede over en funktion på lommeregneren. Kan du ikke finde det, du skal bruge, så løs opgaven ud fra den viden du allerede har.Skrivestop Sidder du fast med en opgave, så tag en lille pause fra opgaven (f.eks. gå på toilettet og tag lidt koldt vand i hovedet eller snup en banan), og se om du kan finde nye angrebsvinkler til opgaven.
Tid til overs og panikrettelser Har du ekstra tid til overs så brug tiden på at læse besvarelsen igennem (i sproglige fag kan du med fordel tjekke stave-, grammatik- og kommafejl mv.). Finder du en fejl, så tænk dig grundigt om, inden du laver en rettelse. Det er tit set, at rigtige besvarelser bliver ændret til forkerte besvarelser – de såkaldte panikrettelser. Specielt for eksamen i naturvidenskabelige fag: Lav under læsningen en kladde med ideer og løsningsforslag du umiddelbart får til hver enkelt opgave. Læs alle spørgsmål igennem inden du beslutter dig for, hvilken rækkefølge du løser dem i. Eksamensbesvarelsen behøver ikke være kronologisk (opgave 1, opgave 2, etc.), bare du angiver hvilken opgave, du er gået i gang med at løse, f.eks. 2c). Skulle du komme frem til et resultat, som ikke giver mening, så brug ikke for lang tid på at finde fejlen. Du har sikkert lavet 90 % rigtigt alligevel (=giver 9 / 10 point), og i de fleste tilfælde kan det bedre betale sig at fortsætte til næste spørgsmål. Husk dog at notere, "at der er en fejl i resultatet, fordi [indsæt grunden - kan du åbenlyst se, der er gået noget galt?]". Udnyt tiden optimalt Start med den opgave du mener, du har lettest ved at løse og fortsæt i denne rækkefølge. Skriv ikke spørgsmålet af! Eksaminator og censor kender udmærket spørgsmålet i forvejen. Henvis i stedet til opgaven ved nummer eller lignende. Skriv selve besvarelsen af spørgsmålet direkte på papiret du afleverer– du har ikke tid til at skrive kladde, som for øvrigt er fuldstændig overflødig: Hvis du i værste fald laver fejl, streger du det bare ud og skriver videre. I bedste fald kommer du til at kopiere din egen besvarelse: meget frustrerende og eklatant tidsspilde. Har du behov for at strukturere besvarelsen, inden du starter med at skrive besvarelsen ned, så gør det på notatform i din kladde. Det er vigtigt, at besvarelsen viser processen i løsningen af opgaven. Et facit er ikke nok – censor skal direkte kunne læse, hvordan du har fundet frem til løsningen af opgaven. Afsæt tid til besvarelsen af hver opgave, så den svarer til vægtningen af hvert spørgsmål. Et spørgsmål, der vægter 10 % i en 4-timers eksamen, skal der således afsættes 24 minutter til. Bruger du længere tid, så tager du jo tid fra spørgsmål, der vægter mere i den endelige karakter. Er du ikke færdig så fortsæt til næste spørgsmål og vend evt. tilbage til opgaven, hvis der bliver tid til overs til sidst. Er du ved at løbe tør for tid ved slutningen af eksamen så skriv kort, at du ikke har mere tid og præsenter kort de tanker og løsningsforslag, du har i hovedet. Fjern aldrig dele af besvarelser, du mener der er fejl i, uden at erstatte det af en anden besvarelse. Det trækker ikke ned at lave en forkert besvarelse, men du får helt sikkert ikke nogle point, hvis du streger din besvarelse. Held og lykke til eksamenen! Kilder: Gode råd til danskeksamen, Studieportalen.dk forum 10 gode råd til skriftlig eksamen, Københavns Universitet. Har du nogle gode tips? Skriv en kommentar med dine bedste eksamensråd.
Svar #1
27. februar 2008 af Beent (Slettet)
Svar #2
27. februar 2008 af Mester_Bean (Slettet)
Svar #3
27. februar 2008 af blackduck (Slettet)
Svar #5
28. februar 2008 af annebrandt (Slettet)
Svar #8
12. marts 2008 af trizzle (Slettet)
Svar #10
01. juni 2008 af rosanda (Slettet)
Svar #11
19. juli 2008 af Faulkner (Slettet)
Svar #13
28. februar 2009 af kira_demon (Slettet)
Svar #14
28. februar 2009 af SHWE (Slettet)
Svar #15
02. marts 2009 af @ndy (Slettet)
Svar #16
03. marts 2009 af rola0010 (Slettet)
Svar #18
05. maj 2009 af mezzanine (Slettet)
Svar #20
19. maj 2010 af louiselc (Slettet)
hvis man skal til skriftlig eksame på 1HF matematik C har man gode muligheder ved at medbringe i formelsamling, som ens lærer har givet og kender basis opgaverne. Husk at læse opgaven igennem har selv fået det af vide mange gange.
den mundlige handler om at kunne bevise og forklare altså redigøre